
The Image of Africa 
in Ghana’s Press
The Influence of Global News 

Organisations

Michael Serwornoo 

Michael Serwornoo  

The Image of Africa in Ghana’s Press

The Image of Africa in Ghana’s Press is a comprehensive and highly analytical 
study of the impact of foreign news organisations on the creation of an image of 
Africa in its own press. Identifying a problematic focus on the Western media in 
previous studies of the African media image, Serwornoo uses the Ghanaian press 
as a case study to explore the effects of centuries of Afro-pessimistic discourse in 
the foreign press on the continent’s self-description.

This study brings together a number of theoretical approaches, including 
newsworthiness, intermedia agenda setting, postcolonial theory and the 
hierarchy of influences, to question the processes underpinning the creation of 
media content. It is particularly innovative in its application of the methodological 
frameworks of ethnographic content analysis and ethnographic interview 
techniques to unveil the perspectives of journalists and editors. 

The Image of Africa in Ghana’s Press presents a vital contribution of the highest 
academic standard to the growing literature surrounding Afro-pessimism and 
postcolonial studies. It will be of great value to scientists in the field of journalism 
studies, as well as researchers interested in the merging of journalism research, 
postcolonial studies, and ethnography.

As with all Open Book publications, this entire book is available to read for free on the 
publisher’s website. Printed and digital editions, together with supplementary digital 
material, can also be found at www.openbookpublishers.com

Cover design by Anna Gatti

The Influence of Global News Organisations

Global CommunicationsGlobal Communications

                     M
ic

h
a

el S
er

w
o

r
n

o
o            T

h
e iM

ag
e o

f a
frica in g

h
an

a’S P
reSS

obp

ebook
ebook and OA editions  

also available

www.openbookpublishers.com



https://www.openbookpublishers.com

© 2021 Michael Yao Wodui Serwornoo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license 
(CC BY 4.0). This license allows you to share, copy, distribute and transmit the text; to 
adapt the text and to make commercial use of the text providing attribution is made to the 
authors (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work). 
Attribution should include the following information: 

Michael Yao Wodui Serwornoo, The Image of Africa in Ghana’s Press: The Influence of 
International News Agencies. Cambridge, UK: Open Book Publishers, 2021, https://doi.
org/10.11647/OBP.0227

In order to access detailed and updated information on the license, please visit, https://
doi.org/10.11647/OBP.0227#copyright

Further details about CC BY licenses are available at https://creativecommons.org/
licenses/by/4.0/

All external links were active at the time of publication unless otherwise stated and have 
been archived via the Internet Archive Wayback Machine at https://archive.org/web

Updated digital material and resources associated with this volume are available at 
https://doi.org/10.11647/OBP.0227#resources

Global Communications vol. 2 | ISSN 2634-7245 (Print) | 2634-7253 (Online)

ISBN Paperback: 9781800640412
ISBN Hardback: 9781800640429
ISBN Digital (PDF): 9781800640436
ISBN Digital ebook (epub): 9781800640443
ISBN Digital ebook (mobi): 9781800640450
ISBN XML: 9781800640467
DOI: 10.11647/OBP.0227

Cover design by Anna Gatti based on a photo by Duangphorn Wiriya on Unsplash at 
https://unsplash.com/photos/KiMpFTtuuAk

https://www.openbookpublishers.com
https://doi.org/10.11647/OBP.0227
https://doi.org/10.11647/OBP.0227
https://doi.org/10.11647/OBP.0227#copyright
https://doi.org/10.11647/OBP.0227#copyright
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://archive.org/web
https://doi.org/10.11647/OBP.0227#resources
https://unsplash.com/photos/KiMpFTtuuAk


6. Postcolonial Trajectories  
of the Ghanaian Press:  

Discussing Actors, Conditions  
and the Power Dynamics

I present the findings of the ethnographic interview, which includes 
repeated in-depth interviews and newsroom observations designed 
with significant input from the ethnographic content analysis (ECA) 
to provide explanatory level meaning to the findings of the initial 
ECA. During the interview sessions, the journalists and editors were 
confronted with the results of the ECA. This reconstructive strategy 
provided the avenue to lead the journalists to appreciate their previous 
work, a practice they rarely undertake in their daily routines. This chapter 
deals with the qualitative weight of influence individual international 
news agencies carry as sources in the Ghanaian press. The mundane 
newsroom dynamics in terms of condition, actors and practices are 
analysed. I also offer insights into how intermedia agenda-setting 
preferences between the Ghanaian press and their foreign counterparts 
have evolved.

Qualitative Weight of Influence  
of International News Agencies

The weight of influence on a journalist’s editorial decision-making 
habit cannot be exclusively determined by just what was written in the 
newspapers and counted through quantitative content analysis. This is 
because the written news is an ideological construct that can be better 

© Michael Yao Wodui Serwornoo, CC BY 4.0�  https://doi.org/10.11647/OBP.0227.06

https://doi.org/10.11647/obp.0227.06


138� ﻿ The Image of Africa in Ghana’s Press

understood when investigated beyond its manifest presentation of 
ideological influences on the journalists who created the news articles, 
and how these influences affected the entire news-making process. All 
four newspapers had reporter/editor roles which meant that the foreign 
pages were part of the special desks headed by page editors, who took full 
responsibility for whatever appeared on the pages. By this arrangement, 
the journalists served as reporters as well as editors, in some cases, for 
their foreign news pages. They made daily news selection decisions. 
They would receive recommendations from their colleague editors in 
the editorial conference; but generally, the buck stops at their desk and 
some of them had no editorial conferences at all. The following themes 
were unpacked from the interviews and observations.

Theme of Conceptual Substitution

This represents a cognitive processing feature displayed by the journalists 
through a persistent reference to the specific international news agency 
that had the most influence on them. The journalists cited the British 
Broadcasting Corporation (BBC World Service) whenever they needed 
to refer to an international news agency in answering questions, even 
when these questions had even nothing to do with the BBC. For example: 
“If you take the BBC, for instance, they make sure they are covering 
almost everywhere” (Editor 2 — Daily Guide). Another said: “When the 
BBC or other international news agencies are reporting this stuff, I can’t 
complain” (Editor 7 — Daily Guide). They gave responses to questions 
that had nothing to do with the BBC World Service and still managed to 
mention the British broadcaster as the yardstick. 

The cognitive fixation of citing the BBC as the usual example also 
became metonymic, that is, while referring to all the international news 
agencies, the journalists used the BBC, which is just one of them, to 
represent the whole. Explaining his daily routines as the page editor, 
the journalist said, “With technology, most nights I go on my phone to 
the BBC and the next morning I have my stories because I have read 
them, I just go ahead and follow how things are breaking on from each 
of these networks” (Editor 3 — The Ghanaian Chronicle). The use of the 
plural form (networks) later in the sentence displayed this metonymy. 
This conceptual substitution was not limited to only citing examples, 



� 1396. Postcolonial Trajectories of the Ghanaian Press

there were occasions where the journalists described their preferences 
by measuring other international news agencies with their perceived 
qualities of the BBC. They point frequently to the availability of resources 
to the BBC:

There is football in Italy and the BBC’s team is there even during the 
campaign and everything because it’s money. And someone needs to 
mobilize these resources and this is something common to the Western 
press that we do not have (Page Editor 5 — The Daily Graphic).

The act of using the BBC World Service’s qualities as a measure of 
other international news media was common and coded across all the 
interviews. One journalist said, “I diversify my news sources a lot. I go 
to the likes of CNN, Al Jazeera based on where the news is happening 
but all in all, I go to the BBC first and see how others fall in line” (Editor 
3  —  The Ghanaian Chronicle). These unconscious cognitive conceptual 
substitutions highly confirm the quantitative influence presented in the 
last chapter. The presence of the BBC’s qualities in the subconscious 
minds of these journalists remains largely influential and confirms the 
British broadcaster’s qualitative influence in addition to the enormous 
quantitative weight found. A comparable case is the Xinhua News 
Agency, which is well-cited as a source of foreign news, but which is 
hardly mentioned in any discussion as a benchmark for any qualitative 
influence.

Theme of Cultural Defeat and Domination

The theme of cultural defeat and domination was widely revealed by the 
data. This was the most coded theme under different sub-themes during 
the preliminary coding. Even though there were several admissions of 
bias by the Ghanaian journalists relating to slant and negativity on 
the part of the international news media against the continent, they 
ended up suggesting, in the face of the evidence, that they still had no 
alternatives. In some cases, they measured their alternatives with their 
perceived qualities of the BBC and other media from the Northern 
Hemisphere. For instance, in answering the question of whether 
there was any evidence of Afro-pessimism of any kind in the reportage 
towards Africa that was printed in their newspapers, two journalists 
answered:



140� ﻿ The Image of Africa in Ghana’s Press

Oh I know because, maybe, I am a senior journalist. I know that slanting, 
they have to continue keeping Africa’s negative perception. It was a 
worrying thing; that is why we had to try and do some editing, edit out 
those that connote extreme negativity (Editor 5 — The Daily Graphic).

There is an old myth that nothing good comes from Africa and so they 
have to reinforce that. I know this because when they come to Ghana and 
visit the porch areas of East Legon, they won’t take a picture of that, they 
will take negative ones like the slum of Agbogbloshie (Editor 4 — The 
Daily Graphic). 

Another one even asked me to join him watch a YouTube video, he said:

I watched an interesting introduction of the BBC’s Andrew Neil on his 
show called “This Week” a day after the Paris attack. He recited the 
might of France as a world power. Compare that to the news a day after 
there is bombing by “Boko Haram” in Nigeria and you will notice the 
slant of how two different terrorist acts are described by the same media 
organisation (Editor 3 — The Ghanaian Chronicle).

After these clear admissions of bias by most of the journalists and editors 
regarding the international news agencies, they then highlighted their 
inability to do anything about the situation by stating that they simply 
do not have the resources to counter these biases, and so they replicate 
them:

Because we are picking stories from what the BBCs of this world have 
published, this is mainly what you will get. Sometimes we are not happy 
to be using all these negatives but that’s what they have and the thing is 
that you aren’t there where they covered the event. We do not have the 
opportunity or the resources to go and cover. Sometimes I wonder if that 
is all they can cover (Editor 4 — The Daily Graphic).

One of them argued that the Ghanaian journalist’s incapacity to have 
alternatives dates back to history. He said, “Even before the advent of 
the Internet we did not have any other choice, it was difficult to get 
foreign news except to listen to the BBC radio or VOA. We couldn’t 
afford sending people around Africa” (Editor 7 — Daily Guide). Other 
journalists described the BBC as the most prominent and credible media 
they knew growing up and, as a result, they have kept learning from 
the BBC until now. Considering the BBC as the leader of the press in 
the Northern Hemisphere, these significant praises also came with an 
admission of a lack of capacity in such a circumstance to be critical of 



� 1416. Postcolonial Trajectories of the Ghanaian Press

the British broadcaster’s coverage. In describing his preferences for any 
international news agencies, the interviewee said:

I think besides knowing that other media houses exist, I have been used 
to the BBC from my infancy. My father in those days had this shortwave 
radio at one point in time and I switched between the BBC Hausa and 
English services all day. One is always learning and improving his 
English language by listening to them (Editor 2 — Daily Guide).

This description, apart from being a genuine preference for the BBC, also 
represents cultural domination emanating from the fact that the BBC 
was the only alternative available at the time this editor was growing 
up. In fact, his next assertion was rather revealing. While discussing how 
he felt about the negative coverage of Africa that has been replicated in 
his newspaper, he defended the images and added that he did not even 
believe in the self-rule of the African:

I don’t think I have any course to dispute any of the reports I hear on 
BBC because I still have this idea that we are not doing well as Africans 
and due to this sometimes Yaw [a Colleague] and I joke over this Kwame 
Nkrumah’s position that the black man is capable of managing his 
affairs, I think I don’t share in those positions because by and large they 
have messed up governance, the typical African leader tries to go beyond 
the constitution so that he will stay beyond what the standard tenure 
he is entitled to and it is like that in most countries in Africa (Editor 
2 — Daily Guide).

However, responding to the lack of diversity for the sources of foreign 
news as per earlier content analysis, the journalists made an outstanding 
admission that showed they are no longer capable of being critical of 
their childhood preference, the BBC:

I don’t think it is good this way. The graph is quite lopsided. One has 
to spread one’s net to other places maybe because we have put the 
BBC in that category, it has even become very difficult to critique their 
presentations which aren’t good enough (Editor 7 — Daily Guide).

Even though the journalists observed the practical examples of the 
negativity towards the continent from the press in the Northern 
Hemisphere and argued that they possess an African perspective; they 
also depended highly on the Northern press for the coverage of the 
continent.



142� ﻿ The Image of Africa in Ghana’s Press

Ambivalence towards Africa’s Dependency  
on Northern Media

The dependence on international news media in covering Africa could 
easily be described from a simple essentialist point of view as some 
scholars have done using globalisation. However, equally fascinating is 
the claim by the journalists that an African perspective exists and which 
they, rather than others, possess. Well, as in the case of the journalists in 
Ghana, removing some negative adjectives and context elements from 
the news articles they borrowed from the Northern press was neither 
detailed nor a requirement of an in-house style guide. The Ghanaian 
journalists’ level of wholesale adoption of “Britishness” because of 
colonial history is made evident in their comments. While explaining 
how much responsibility he could assume for the negative images 
they reproduced from the international media on Africa, one journalist 
accepted that his weakness is even magnified by his British surname and 
the boss who knew this, usually told him jokingly he was British. “I am 
maybe biased because I am ‘.....’, so am ‘British’. We do sometimes deal 
with this when the deputy editor calls me ‘British’ for using more BBC 
than others. Maybe I am really British” (withheld). Another journalist, 
while responding to lack of diversity in his sourcing of foreign news, 
explained that he shared the views the BBC carried on most issues 
because he and his readers are British-inclined:

It looks like a country like Ghana is British. Don’t you think so; you know 
we worked with the British for many years as a colony. Because of that, 
we are British-inclined, we prefer the write-ups and views of the BBC to 
the rest (Editor 1 — Ghanaian Times).

After all these endorsements for the BBC, the journalists decided to 
associate themselves to the credibility of the British broadcaster not only 
by saying that they are British by worldview, but also pointing to the 
central role the BBC occupies in their daily selections; as one journalist 
said: “I use BBC a lot. Occasionally I used AP” (Editor 2  —  Daily 
Guide). Another journalist said, “I give priority to all international 
news agencies closest to the place of an event but all in all, I go for BBC 
first” (Editor 3 — The Ghanaian Chronicle). Another journalist also said, 
“When I am beaten by time and I am quickly looking for news, I first 
go to the BBC because it’s timely and reliable” (Editor 4 — The Daily 



� 1436. Postcolonial Trajectories of the Ghanaian Press

Graphic). One of them said, “I like the BBC because they are current and 
reliable. We look forward to their qualities becoming our values too” 
(Editor 1 — Ghanaian Times). In addition to these observations, another 
journalist had a stronger opinion:

You will go there because you don’t have a choice, they are timely, you 
pick a story from BBC, compare it with others, at least, the facts won’t 
change. You look generally, globally at what is happening because we 
share a worldview with them (Editor 5 — The Daily Graphic).

The ambivalence comes from the fact that soon after these admissions 
came the notion of African perspective, which they equally possessed 
as an element of resistance. It is crucial to state that the form of cultural 
domination recounted here looks like an essentialist perspective that 
does not embrace new forms of acceptance and appreciation of this 
reality. However, the Ghanaian journalists and editors did not only 
acknowledge biases against the continent in the news that come from 
the Global North, but they also established that an African perspective 
exists, which they constructed as different from what is communicated 
by the media from the Northern Hemisphere. An editor claimed that 
when the Ghana News Agency (GNA) had bureaus around the world, 
there were different views reported in Ghanaian press about Africa:

Because the journalists are based in those countries not only to cover 
war and catastrophe, they did cover the continent better, relating their 
observations to the Ghanaian context. Apart from understanding the 
context in which these things happen, they can relate them better to our 
local context (Editor 6 — The Daily Graphic).

Another editor related the African perspective to freedom. That is, the 
GNA represented freedom from the dominant view and projected an 
African side of the story. The editor of The Daily Graphic grew up as 
a young journalist in that period, and he remembered the Ghanaianess 
in GNA’s reports when it had bureaus across the continent in selected 
strategic cities in the world. One of the page editors gave an example 
relating to children not wearing shirts. She established clearly that 
children walking around without wearing a shirt could not exclusively 
mean poverty, it could be an issue of temperature as well. Therefore, 
when she was writing about such a scenario, she would not be distracted 
like an American from New York visiting Ghana for the first time.



144� ﻿ The Image of Africa in Ghana’s Press

In this section, I have established the qualitative weight of influence 
on the Ghanaian journalists by describing holistically how the newsroom 
processes work to promote the dependency syndrome of the Ghanaian 
press on foreign media especially the BBC. I have equally established 
the significant resistance, with the claim of an African perspective, which 
remains only as an idea because performative options for the practice 
of resistance available are still mild. I will later establish whether this 
reliance on foreign media is a form of globalisation or a new form of 
domination. I will account for the nuances that might arise between 
globalisation and domination.

Conditions Shaping Foreign News

The circumstances surrounding the news selection processes, the 
working order of the group, and the actors involved, all together, shape 
the whole foreign news selection processes providing the framework 
of operation. These include profitability, economic rationality coupled 
with advertising bias, routine technological challenges and proximity of 
journalistic ideology.

Profitability of the Media House

All four newspapers argued that their commitment to foreign news 
had a positive relationship with profitability which represents the 
amount of money they make in excess of expenses, variable material 
cost and other overhead costs. However, their arguments were 
individually unique. The Daily Graphic, the Ghanaian Times and The 
Ghanaian Chronicle newspapers argued that even though they would 
generally increase the support for the foreign news should their profit 
margins improve, they also suggested that the cost involved in covering 
the continent comprehensively cannot be accommodated within their 
current circumstances  —  an era marked by cost-cutting as a means 
to either ensure good returns on investments. They suggested that 
with technological advancements, they do not see how they would 
defend the high expenditures involved in foreign news coverage when 
expenses have become the only option left to positively increase profit 
and shareholders’ worth. 



� 1456. Postcolonial Trajectories of the Ghanaian Press

According to them, foreign pages have been made premium pages 
for advertising due to the results of market research, which indicate 
they are among the top read pages. However, the advertising revenue 
cannot be spent exclusively on the foreign news desk. The newspaper 
recommends that journalists rely on international news agencies as a 
way to cut costs. They argued that dwindling national sales as a result 
of general national economic slowdown does not in itself allow for 
discussion on foreign engagements.

By their nature and purpose, these newspapers seem to be arguing 
that they are first and foremost national daily news platforms, and, as 
a result, they consider foreign news as a service to their readers. An 
editor responded to the question of how foreign news contributed to 
profitability in this manner:

Not precisely but this is a local paper so our focus basically is about 
what we do as a people in Ghana but we don’t also live in an island unto 
ourselves, particularly in the globalised world where you want to know 
what is happening to others so that it does not affect you (Editor 6 — The 
Daily Graphic).

When confronted again about his worries regarding the dwindling 
pages for foreign news, another editor repeats his notion of localisation, 
in which he then rendered foreign news as a service for the readers:

I’m saying that basically, this is a local newspaper and therefore your 
focus is on what we do as a nation to be able to provide the news that 
people require to contribute their quota to nation-building. As I said in 
the globalised world you want your readers to also have a feel about 
what is happening around them (Editor 9 — Ghanaian Times).

It is clear that he and other editors who have spoken in a similar sense 
are constructing globalisation as the reason that has underscored 
their continued commitments to foreign news. Others have cited the 
migratory flow of Ghanaian people across the globe as the major reason 
why they must maintain foreign news. 

The kind of globalisation described here by the journalist is a one-way 
traffic phenomenon of excess importation over export. This imbalance 
could be seen equally in journalism, as the Ghanaian press only receives 
its information from abroad. There is a lack of active two-way interaction 
in the ideal notion of globalisation. But through globalisation, migratory 



146� ﻿ The Image of Africa in Ghana’s Press

flows and other international interactions, different dimensions of 
proximity mappings and reconstructions have evolved. These proximity 
issues have forced the Ghanaian newspapers to remain committed to 
foreign news. In the height of the economic hardships and cost-cutting 
strategies that are currently implemented by these newspapers, they are 
but left with only one option, they argued: depend on international news 
agencies.

The Ghanaian Times newspaper provided an argument to support 
their claim of a positive relationship between commitment to foreign 
news and profitability. They argued that due to their origin as a Pan-
African newspaper, any improvement in profit and economic situation 
could trigger a reduction in their reliance on international news agencies 
even though they consider the foreign pages purely as a service to their 
readership. But for finances, better coverage of the African continent 
from the viewpoint of local reporters with a Pan-African perspective 
was crucial for their newspaper.

Some page editors disagreed with the top management argument on 
institutional commitments. The journalists felt their organisations had not 
created appropriate environments for the development of originality. 
They explained that the organisational level failures had exacerbated 
the situation of dependency on international news organisations. 
Managements of the selected newspapers have relied on the argument 
of cost-cutting as a measure of improving profit in an era where 
newspaper sales are fast dwindling. In such a scenario, no commitment 
is made towards journalist’s comfort to report from abroad. Talking 
about their experiences in reporting on elections in neighbouring Togo, 
Côte d’Ivoire and Nigeria, the journalists recounted this feeling:

I covered elections in Nigeria and Côte d’Ivoire. The resources that the 
big international news agencies released and what our own have is 
very intimidating. Ours was limited. To go and speak to someone and 
language limitation and lack of resources. I cannot afford dinner or go 
to the Café with my sources. I even had to return quickly because my 
money was finished (Editor 5 — The Daily Graphic).

It is evident from these foregoing arguments that journalists working 
for The Daily Graphic and Daily Guide newspapers believe their 
newspapers could do better in providing support for their coverage 
of at least neighbouring countries. This opinion is different from the 



� 1476. Postcolonial Trajectories of the Ghanaian Press

uniform view held by both management and journalists of the two 
other newspapers, who attributed their reliance on international news 
organisations to lack of resources. In the case of the Ghanaian Times 
and The Ghanaian Chronicle, both management and journalists agree 
that they are resource-strapped.

Economic Rationality and Advertising Bias

The decision of making foreign news pages premium advertising pages 
emanates from an economic rationality that favours advertising. 
Audience research results have varied uses, however, in most cases, 
the intention is to use the audience as baits for advertising. While 
the management of the newspapers find information gather through 
research about readers a useful data to sell to adverstisers, many of 
the journalists felt that was wrong. The Daily Graphic newspaper, for 
instance, previously dedicated two to three pages to foreign news. 
Now the newspaper dedicates only two half pages. While the page 
editor found this unhelpful, the managing editor argued that the 
newspaper needed the money and he explained that the reduction in 
pages dedicated to editorial content was due to cuts on the number of 
pages the newspaper prints as a form of cost-cutting strategy. It became 
difficult for the journalists to maintain a balance of daily tragedies and 
triumphs on two half-pages compared to three full-pages they had 
before. This advertising bias means that most stories on the foreign 
pages needed to be shortened to the extent that they even lost the 
original context information they came with. 

The situation at the Ghanaian Times is even worse because the 
advertising department are able to keep demanding space, until the 
two pages dedicated to the foreign news are depleted. The practice 
taking the space dedicated to editorial content for advert occurs because 
advertisers want to place the advertising on the foreign news pages. The 
editorial committee at the Ghanaian Times has had to sometimes fight for 
just a half-page for the foreign news. 

The Daily Guide newspaper has an interesting layout where most 
leads are squeezed on to the front-page, and continue onto other pages. 
The editor explained an experiment he conducted to check the foreign 
page readership significance:



148� ﻿ The Image of Africa in Ghana’s Press

We attached very big importance to readership of foreign news because a 
lot of people [are] like me [in that] I started my journalism or newspaper 
reading from there […] from reading foreign stories; so I also believe 
that a lot of people read it [foreign news]. The reason why we got to 
know that people read the foreign stories is that there was a time [when] 
we place[d] some ads there and I think it was very disgusting, several 
people called that they don’t want to see the ads there (Editor 7 — Daily 
Guide).

The advertising bias is a condition that cannot result in an improved 
balance of the tone of coverage because editorial content has to be 
rejected for advertising. This is closely linked to limited space in 
journalistic and persuasive writing where the author is expected to put 
useful information right within the lead to win readers to read further. 
This concept, when married to cuts in printable pages, results in severe 
limitations to contextual information provided for each foreign news 
story published in the Ghanaian press.

Routine Technology Challenges

There are a plethora of technical difficulties confronting the newsrooms, 
including congested networks, slow Internet speed, malfunctioning 
computers and lack of multimedia work stations. These challenges are 
visible to any observer who enters these newsrooms. But the challenges 
have been normalised in a manner that renders them of no effect. 
However, a closer look at this phenomenon provides a very interesting 
framework for the workings of foreign news editorial decision-making 
(news selection). 

First, congestion on the network at The Daily Graphic and Ghanaian 
Times begins sometime around 13:00 GMT. The page editors of these 
newspapers are also responsible for other domestic pages, and this 
preoccupies them in the morning especially because foreign news stories 
on international news agencies are not usually developed enough to be 
followed in the morning. By the time they are ready to search for foreign 
news, most reporters would have returned to the office from their 
assignments to prepare reports for an editorial conference at 14:00 GMT. 
These congestions largely limit the diversity of the searches the foreign 
page editors make. Under these circumstances, the foreign page editors 
turn to their trusted international news networks and this provides an 



� 1496. Postcolonial Trajectories of the Ghanaian Press

environment where some specific agencies become most often cited. 
One editor said:

You go through all those hustles sometimes and because of the challenges 
the end result can be affected. Assuming that the machines or computers 
work faster and we don’t have all these IT problems, you could go to 
certain sources to get news items that are faultless, sometimes others 
might not even know where this thing is and so there is some challenge 
(Editor 4 — The Daily Graphic).

The second issue is Internet speed. Depending on the services available, 
the journalists are forced to leave the premises of the organisation to 
search for a good Internet connection in the city centre. They then upload 
their stories on a flash drive and bring them to the newsroom for editing. 
In this scenario as well, diversity is highly affected. It was noticed that 
the page editors know that the Internet challenges are a frequent issue 
and, as such, they save some news items in the morning when they arrive 
so that they can work on these if they encounter Internet issues later in 
the day. These issues are even complicated by the lack of multimedia 
workstations in the newsroom, making it impossible for them to record 
rolling 24-hour international TV stations or monitor radio with the view 
of writing their news from the broadcast news reports.

Intermedia Agenda-Setting Preferences

The press in Ghana has demonstrated distinct preferences for 
different international news agencies, with the exception of the British 
Broadcasting Corporation (BBC) World Service, which was popular 
across all four selected newspapers. CNN performed very badly in 
the public press while Xinhua News Agency was the second single 
most cited international news agency. Contrary to the public press, the 
Xinhua News Agency scored zero in both private newspapers. The Daily 
Guide and The Ghanaian Chronicle never cited the Chinese news agency 
for any of their items over a period of two years. Rather, they used CNN 
significantly, which ranked in third position. These differences require a 
better explication. In this section, I provide these through four themes: 
Chinese soft power constructed as South–South cooperation; historical 
background built on a colonial relationship; and informal individual 
influence built on previous staff contact.



150� ﻿ The Image of Africa in Ghana’s Press

Chinese Soft Power Constructed as South–South Cooperation

China has emerged in the past five decades as a competing economic 
force in the world. But the entry of China into international news 
distribution competition with the Northern media organisations was 
less anticipated. One page editor alluded to this surprise in these words 
while interrogating the amount of influence Xinhua News Agency 
carried as a source:

When you want to go to Asia they [Xinhua News Agency] have something 
good, but the BBC is an entity by itself, due to years of experience and the 
influence […] the English language has throughout the world. Xinhua 
for instance, I didn’t know this; I’m surprised (Editor 3 — The Ghanaian 
Chronicle).

While explaining Xinhua’s influence, another page editor linked the 
agency’s influence to the emerging global power of China:

So, it depends on where the news is coming from and over here in Ghana 
most people are not really interested, excuse me to say, in the eastern 
bloc like China, Japan and others. I pick the Chinese stories especially 
when they have problem with the Islands with Japan and others. I’m 
trying to bring people’s attention to it and the fact that China is growing. 
At a point, I will think of it because I want detailed news from China 
to support my position that China has become a super-power. Maybe I 
might go to Xinhua in the future (Editor 7 — Daily Guide).

However, the journalists working for the newspapers that cited Xinhua 
News Agency most rationalised the Chinese soft power influence as an 
act of South–South cooperation. The framework of this cooperation is the 
desire of the periphery nation to disrupt the feudal system of interaction 
developed at the centre by communicating among themselves more. 
The argument is that cooperation among the developing nations within 
the Global South is long overdue. One editor explained their reason for 
signing the reuse agreement with the Chinese Embassy on behalf of 
Xinhua News Agency:

We have some kind of collaboration with Xinhua, which is a Chinese news 
agency, except that it not very regular, but it can be better; that’s the only 
way, as I said, we don’t have the resources to go to Asia. Even covering 
some neighbouring countries is difficult, [let alone …] talking about 
[places] far away in Asia. So the only way is to have some collaboration. 



� 1516. Postcolonial Trajectories of the Ghanaian Press

I know that other countries in Asia have very strong news agencies 
that we can collaborate with. And I’m sure in the spirit of South–South 
cooperation it will be useful to do what we have done (Editor 6 — The 
Daily Graphic).

Another editor doubted the concept of South–South cooperation, 
but nonetheless argued that it is far better than the Northern media 
domination currently reigning:

We need to even have collaboration among ourselves but rather we’re 
having to collaborate with Xinhua, a Chinese news agency. They have 
approached us for collaboration so that they would be sending us their 
items and we also send the[m] items. But so far we have only been 
receiving. That isn’t too good but because of their focus on development 
news, they look far [more] charitable than the Northern media 
organisations (Editor 8 — Ghanaian Times).

The response from the Ghanaian newspapers who have cited the 
Chinese news agency significantly within the period of the study has 
so far been mixed but favourable. The journalists refused to describe 
Chinese influence as another form of domination and lack of diversity 
in their sourcing of foreign news. They rather insisted on the concept 
of South–South cooperation as the major reason for their choice. This 
cooperation is inherently imperial because the Chinese news agency 
sells their material around the world, but in this case, they offered it 
for free in the name of cooperation, where the Ghanaian newspapers 
are expected to file news items for them as well. After signing the 
agreement, the Ghanaian newspapers are yet to be commissioned to file 
news items for their Chinese counterpart.

China also offers advantageous training programmes for staff of these 
two newspapers to spend time in China improving their journalistic 
skills. The Ghanaian side of this South–South cooperation has been to 
receive Xinhua News Agency materials. The unequal power arrangement 
demonstrated by the cooperation is not different from the existing feudal 
interaction instituted by Northern media. Considering that the Chinese 
soft power activity of offering news items for free is only operational 
with two newspapers, one could argue the activity has been successful. 
Assuming, the agreement is extended to the top ten newspapers in 
Ghana, we could witness another case of domination which would be 
rationalised within the concept of South–South cooperation. 



152� ﻿ The Image of Africa in Ghana’s Press

Historical Background Built on Colonial Relationships

Scars of the colonial past have never left the colonised states. Examples 
include language and education. These two elements have rippling 
effects on others, like trade cooperation and worldview. Some journalists 
identify this inextricably complex past as the underlying reason why 
intermedia agenda-setting relationships and preferences look the way 
they do today:

Yes, it does; we have a large population of Ghanaians in Britain and they 
are there because of the colonial time. Between us [Ghana and Britain], 
at a certain point you didn’t even need a visa to go; so, anything about 
Britain in your paper will attract readership and the same cannot go for 
news items about Ireland, Finland or Denmark (Editor 7 — Daily Guide).

One of the journalists questioned if they could claim independence 
when their media institutions were directly built on the colonial past, 
even well after independence:

I think it’s a British influence. Britain colonised this part of the world 
and the broadcasting system itself was started by the British. I know of 
a radio station called radio ZOY that is the pioneer[ing] radio station 
in the country and I think the British Broadcasting Corporation (BBC) 
signature tune was what they were using in those days when they were 
rebroadcasting; so we have grown up […] used to the BBC. We consider 
anything which emanates from the BBC as the truth sacrosanct. Even 
Graphic newspaper was a British newspaper that was nationalised with 
no ideological changes (Editor 2 — Daily Guide).

The journalists seem to argue that the historical past did not allow for 
better reflections afterwards on how journalism should be practiced 
independent of colonial influence. Therefore, British institutions and 
ideas continued even after independence because the educational 
system itself was built on the British model and more Ghanaians had 
studied and lived in the UK than anywhere else. This well-established 
relationship and institutional culture have become quite compelling to 
resist by struggling Ghanaian newspapers.

Some of the journalists also suggested that the trust in the BBC among 
the population is high and any association with that brand’s values is 
highly ranked. The British broadcaster does not have any agreement 



� 1536. Postcolonial Trajectories of the Ghanaian Press

with newspapers but their rebroadcast radio agreements throughout 
the country are quite symptomatic of their effort to maintain a hold on 
this historical advantage via influential institutions. They have led posh 
journalism training either through the British Council or by themselves. 
Most of these journalists had their childhood experiences dominated by 
British institutions and practices even before their journalism education. 
This engagement and familiarity with the BBC’s style of reporting 
remains influential:

They were my preference because of their language and style of writing. 
[…] I was also using part of their articles to do my write-ups when I was 
writing general news. It has helped a lot. So coming to the foreign desk 
was not so much of a challenge. I was reading these agencies even before 
I went into journalism. There have been news organisations like the BBC 
and VOA [Voice of America] who broadcast in Ghana but I like to compare 
and contrast because of language and content of news coverage (Editor 
1 — Ghanaian Times).

One editor traced his experiences from the Ghana Army (GA) to the 
current inextricable historical bond that exist between Ghana and 
Britain. He argued that historical relationships are more potent than 
agreements. To him, these remain relevant and evident because most 
institutions of the state are yet to free themselves of these practices. 
Another journalist added that, in addition to these relationships, the 
international news agencies maintain a compelling continuous presence 
on the continent. The Western international news agencies seem to be 
the ones largely covering the continent, even though their coverage itself 
has been described as insignificant:

Yes, there has been some postcolonial domination, especially with the 
BBC and Reuters still dominating the Africa scene for newsgathering […] 
Their presence and prominence still on the continent has […] enhanced 
the type of stories that will shape or reshape society and history whether 
positively or negatively (Editor 1 — Ghanaian Times).

The evolution of intermedia agenda-setting relationship between the 
Ghanaian press and their international counterparts seemed to be built 
largely on the historical past and its subsequent entanglements that are 
visible today, including migration and institutional training that is also 
dominated by institutions from the Northern Hemisphere.



154� ﻿ The Image of Africa in Ghana’s Press

Informal Relationships Built on Personal Contact

Contacts that journalists met during conferences, meetings and by 
working together on assignments remain a major determinant of 
intermedia agenda-setting relationships. I label this set of relationships 
as informal relationships because there are no formal agreements 
involved. This happens to be a major source for news about Nigeria in 
the Ghanaian press. The editor and news editor of the Daily Guide both 
started their journalism careers in Nigeria and they maintain a good 
relationship with former colleagues who have become major sources of 
Nigerian news for the newspaper. The Chief Executive Officer (CEO) 
of The Ghanaian Chronicle worked in Nigeria and still maintains contacts 
there, which his newspaper relies on for news items. Such informal 
relationships built on contacts of an employee as the determinant of the 
intermedia agenda-setting relationship represent a more effective way 
of telling the African story for two reasons: first, the journalists claim 
that the stories received were contextually more appropriate and are 
factually and culturally accurate because they were written with Ghana 
in mind. The Daily Guide editors illustrated this with the following 
examples:

When the ECOWAS [Economic Community of West African States] 
human rights court in Abuja, Nigeria, ruled on the case involving the 
death of a Nigerian student that occurred in Ghana, we got the story the 
very second the ruling was made. We beat even the BBCs of this world to 
it (Editor 7 — Daily Guide).

Second, the relationship is built on giving and taking, allowing their 
Nigerian friends to also source news from Ghana through them. This 
reciprocal relationship is useful for reporting the continent. The Ghanaian 
Chronicle newspaper, for example, is trying to convert the CEO’s influence 
in Nigeria into a standing agreement with Vanguard and THISDAY 
newspapers in Nigeria. They have even launched a Nigerian page as 
part of their foreign news. This page is exclusively dedicated to news 
from Nigeria because they feel that the sizeable Nigerian community 
in Ghana deserves more attention. To the editor, the decision to keep 
a Nigerian page was exclusively based on a market research. In this 
case, newsworthiness in neighbouring countries means next to nothing. 
The decision of where to cover in Africa is entirely based on economic 



� 1556. Postcolonial Trajectories of the Ghanaian Press

reasoning of free news and converting available readership in Ghana 
into a market.

Journalists’ Perspectives on Africa’s Media Image  
in the Ghanaian Press

In this section, I reconstruct, from the perspective of the journalists, why 
Africa’s media image remains negative in the Ghanaian press. I recount 
the reasoning behind the entire African media image construction in 
Ghana through three themes: economic hardships and the cost-cutting 
rationale, proximity of journalistic ideology and the persisting unequal 
encounter with the Global North. In the first theme, I will discuss 
economic hardship and its consequent cost-cutting rationale as a major 
reason, from the perspective of the journalists, which continues to 
influence the coverage of Africa in the Ghanaian press.

Economic Hardship and Cost-Cutting Rationales

The editors and journalists interviewed are very much aware of the 
economic hardship the newspaper industry is faced with around the 
world in the twenty-first century. This notion can even be traced in some 
of the quotations in Chapter 7, in the section dealing with conditions of 
coverage. However, there is the need to explain how this is linked to the 
coverage the continent receives in the media. The Ghanaian journalists 
claim that economic hardships have triggered low newspaper sales 
and a dwindling advertising income as a result of general corporate 
austerity in all industries. An editor explained this while responding to 
the question of whether resources matter in the coverage of Africa:

Of course, yes! Resources matter a lot and we know. Yet, unfortunately 
for us in this part of the world newspaper business has become a very 
difficult one because of resources. First, patronage has gone down, 
currently because of the economic hardship people can no longer afford 
to buy newspapers (Editor 9 — The Ghanaian Chronicle).

This view, widely held view by journalists, implies that there is a 
declining income capacity to deal with the proper running of even 
domestic pages. The editor explained, like three other editors, that the 



156� ﻿ The Image of Africa in Ghana’s Press

hardships were so severe that they had to close down several district 
offices:

In my newspaper’s perspective, resources are our problem because at the 
moment we have to cut down on our regional correspondents because of 
lack of resources. We used to have two reporters in the city of Tema; some 
of them we have to even close down their offices because of resources. 
So, the major problem why we at the Chronicle cannot extend our reports 
to other parts of the African continent is because of resources (Editor 
9 — The Ghanaian Chronicle).

They equally placed this economic hardship theme within a complex 
scheme of affairs that made it more complicated to deal with. To them, 
technology and competition within the newspaper industry itself are so 
fierce because the readership purchasing power cannot match the price 
tags of newspapers. One editor answered the question of whether the 
Ghanaian newspapers can ever be free from relying on the Northern 
press organisations in newsgathering about the continent:

No, I don’t think so because we don’t have the resources. In the first 
place, the government doesn’t give us a subsidy to subsidize the media. 
Number two, people don’t even buy newspapers anymore because 
of economic hardships which are denying free-market support for 
newspapers. Today we are selling newspaper GH¢2.50 per day and when 
you look at it, people are earning a minimum of GH¢9.00. Assuming 
somebody decides to buy four newspapers, that will [cost] GH¢10.00, 
which is more than the minimum wage. So, it’s affecting their purchasing 
power when it comes to the newspaper and then again because people 
will listen to the radio news reviews, they are not motivated to buy. I 
think that is the fact, a combination of lack of resources and introduction 
or the influx of technology (Editor 3 — The Ghanaian Chronicle).

One significant cost-cutting strategy introduced by all four newspapers 
in response to the economic hardship was shortening the number of 
pages of their newspapers. This resulted in limited space for editorial 
material. One editor described the issue of limited space as an economic 
strategy because the cost of printing has become burdensome and new 
technologies have made alternatives to newspapers more common.

Some of the page editors recounted how economic hardships 
affected the way they reported Africa. However, they disagreed with 
the idea that improvements in economic fortunes of their newspapers 
might lead to a better institutional commitment to foreign news. They 



� 1576. Postcolonial Trajectories of the Ghanaian Press

argued lack of institutional support for editorial activities including 
foreign newsgathering, is a management choice to some level. They 
pointed to management fixation with an increase in profit through 
cost-cutting measures. The page editors of The Daily Graphic and Daily 
Guide expressed the feeling that management’s commitment to making 
resources available for editorial activity is weak. They argued that 
improvements in economic hardship will not change their situation that 
much.

The claim of journalists that they mirror society implies they cover 
both the triumphs and tragedies of each day in equal or near-equal 
proportions. This ideal notion of mirroring society becomes very 
difficult in the face of limited editorial space. The page editors lamented 
the phenomenon of limited space and how it renders their coverage 
lopsided:

We have a limited space of one page and we must divide it between Africa 
and the world. You can’t just put Africa news alone when there is also a 
crisis in Asia. If we have had more space or even if we had one full page 
for African news and one full page for world news, we can carry a lot of 
stories and even [with] this one page dedicated to both Africa and world 
news, we still have to take part of it for advertising; how do we capture 
triumphs and tragedies in this situation? (Editor 2 — Daily Guide).

Limited editorial space, which has been caused by economic hardship, 
is largely a reason for the negative coverage of the continent because 
the balance between triumphs and tragedies cannot be achieved 
within such limitations of space. This situation gets even worse when 
the journalists attempt to place three to four stories on a page. Based 
on the space available, this leads to unnatural cuts in the length of 
the story. Sometimes, this is even left for the page designers, with no 
journalistic training, to do. These sporadic cuts of stories result in the 
situation where the context of the story is significantly altered. A few 
experiments witnessed during the newsroom observation showed 
clearly that the original journalistic pieces being relied on mostly by the 
Ghanaian journalists are written with a particular structure in mind. 
For example, bare facts relating to casualties are usually stated in the 
lead, where the questions of who, what, where, when and how are 
answered. This is followed with more details on the event, before the 
background is given to provide context for the entire narrative. From 



158� ﻿ The Image of Africa in Ghana’s Press

my observation, the cuts in the story length do not respect original 
structural thinking behind the story and this renders the stories more 
negative. One editor recognises this as a major disadvantage. She said to 
keep the original structural outlook requires a technical reconstruction, 
which is difficult and, in some circumstances, is unavoidable. She spoke 
about this while responding to why there was unsourced news in their 
quality newspaper:

Sometimes I take a story from the BBC and a similar story from Reuters 
and while cutting I would have to re-write the whole story myself for it to 
make sense, and, in that case, the story does not belong to either of them 
[the BBC or Reuters] (Editor 4 — The Daily Graphic).

This same limited editorial space prevents the page editors from 
using features. The genre of features provides details and ideas about 
a phenomenon and even how it can be resolved but such genres are 
sparingly used because the journalists need to rework the whole feature 
story to fit into the space that might be available at the time they are 
going to print. It is evident that the practice of cutting stories to fit limited 
editorial space renders some of the stories negative. Taking four stories 
that had been abridged during my newsroom observations for analysis, 
I discovered the elimination of contextual background had affected the 
outlook of the story largely. A typical rewrite of the story also presented 
several shortcomings, since this reconstruction does not occur within a 
framework where the Ghanaian journalists can call the original authors 
for clarification. Much of what a re-write does is to speculate the 
meaning of the original text as it is. Apart from the contextual difficulties 
explained, there is also the challenge of medium mismatch. The page 
editors usually access the online version of their favourite international 
news agencies. The parameters and requirements of these stories as per 
the online medium is different. I realised that, usually, the BBC World 
Service online uses animations, drawings, pictures, artistic impressions 
and reading and comprehension aids (such as fact boxes, things to know, 
etc.). The original authors have the liberty of developing the African 
story in a very creative manner because they have space and reading 
aids to keep readers’ interest online. This is the opposite for a Ghanaian 
press bedevilled with limited space and a lack of similar reading aids 
in a printed sheet. This affects medium requirements and advantages. 
What is eventually published is a deconstructed reuse of foreign 



� 1596. Postcolonial Trajectories of the Ghanaian Press

news articles. Even though this remained an isolated case because the 
experiments were not widely conducted, a senior page editor with ten 
years of experience at the foreign news desk accepted that the challenge 
of medium re-alignment can be tedious, and eventually that affects the 
selection of stories that are rendered complicated online with animations 
and artistic impressions.

Proximity of Journalistic Ideology

The concept of what journalistic news should look like is usually known 
among journalists practising in different newsrooms. Due to this 
common knowledge, journalists borrowing news from each other seem 
to be reluctant in making changes to the original frames communicated. 
When the page editors were confronted with the results of the content 
analysis regarding Africa’s negative coverage, they recounted how their 
professional routines cannot allow them to make significant changes in 
the stories they borrowed:

I always countercheck with the other sources. I pick a BBC news 
[story] and I always read from Reuters, I want to check with the AP 
(Associated Press). I want to check, so I go to Yahoo, a source we do not 
even subscribe to, just to find out whether they are a true reflection. You 
have been to the editorial conference and you saw the heat there. If you 
change a story significantly and other editors discover … you will have 
to produce evidence or facts for the changes and where you got them 
(Editor 4 — The Daily Graphic).

Journalistic stories are structured according to some rules that have 
not really changed enough over the years. Basically, these rules have 
become constructs and to be seen as professional, one must respect these 
rules. What is required of a journalist to change a theme that is already 
communicated to him/her by another journalist is evident from the 
journalists commissioned to cover the same event, especially when they 
come with conflicting reports. Sending reporters across the continent 
rarely happens. On the issue of repetition of negative slant from the 
Northern press, one editor said:

When we choose news that is slanted, we just do a little editing, but 
mostly they too [journalists in the Northern press] know the slant. They 
have perfected that act; journalists from developing countries cannot go 



160� ﻿ The Image of Africa in Ghana’s Press

against it and rewrite the whole story. We don’t do enough rewriting of 
their story... We just pick them most often. We know that there is a slant 
but where is the evidence before the editorial board? (Editor 2 — Daily 
Guide).

Because journalistic news is an account of someone who has witnessed 
an event, it becomes difficult for another journalist, who possesses 
canonical proximity to this ideological construct, to attempt a change. 
One page editor provided a clearer picture of this:

Because we are picking stories from what they have produced this is 
mainly what you will get. Sometimes we are not happy to be using all 
the negatives but that is what they have and the thing is that you are not 
there. We do not have the opportunity or the resources to go and cover 
and those who cover portray the stories differently. This is what they are 
giving us. Sometimes you wonder is that all that they can cover but our 
profession demands evidence if you attempt a change or it amounts to 
some propaganda (Editor 4 — The Daily Graphic).

This proximity in journalistic ideology coupled with limited resources 
represents a major blockade to any form of resistance to the negative 
images communicated by the dominant press from the Northern 
Hemisphere. The major way to resist negative frames communicated 
by foreign news agencies is to commission one’s own reporters, at least 
in the major cities in Africa. One editor explained how relieved he felt 
when a reporter of their newspaper lived a short while in China and 
reported from there for the newspaper.

Some of the editors appealed to some of the journalistic ideological 
constructs to defend their coverage of Africa. They argued that news 
must be negative to attract readership, a concept most journalists share. 
The British-embeddedness and dominance in the Ghanaian education, 
language and journalism training as earlier established have led to 
comparative proximity of views carried in media from the Northern 
Hemisphere. This near sacrosanct reception of news from the Northern 
press means that the editors share some proximity in the understanding 
of the news they borrow. 

One major journalistic construct that has hardly received any critical 
interrogation is the perception of journalists about readership taste. The 
editors seem to argue that readership taste of news about Africa is an 
element that drives them in their selection. The appeal to readership 



� 1616. Postcolonial Trajectories of the Ghanaian Press

taste as the reason for publishing seemingly negative and sensational 
news is largely a construct. It has never been critically questioned 
by the journalists because they do not cite any scientific study for it. 
They are usually appealing to common sense understanding within 
the professional ideology that the news must reflect the readership 
taste, which they are sure is negative and sensational. In answering 
the question of why Africa’s image remained negative, one page editor 
answered:

I think we choose stories not because we intend to effect changes in 
our societies, but we choose them based on what we think will attract 
people to them. And, by and large, we are looking at negative stories. I 
mean you come up with a story and your publishers will not be in tune 
with it because it will not attract readers, readers will not buy the paper. 
There will be a reduction in sales. Why? Because it isn’t negative (Editor 
1 — Ghanaian Times).

Senior editors who participated in editorial meetings, where stories 
were selected, justified their selection based on their years of experience 
and the claim that they are most familiar with their readership’s taste. 
They argue that this is a taste for bad news and sensationalism. Another 
page editor recounted his frustrations about how some readers call his 
boss to complain about the lack of sensational and bad news. He argued 
that stories involving human interest and soft news are not very much 
welcomed by the readership.

Publishers and editors have been cited as people who monitored the 
taste of readers enough to determine what it is that the readers want. 
In answering the question of lopsidedness between reported triumphs 
and tragedy in daily news reports, a page editor revealed the publisher’s 
power in the interpretation of readership taste. Apart from the fact 
that there are some isolated cases when the readers have asked for 
explanations for a certain disaster, there seems to be an established idea 
among the editors that the readers want to read something sensational 
and negative. This notion is an ideological construct that permeates the 
practice of normative journalism as per the responses so far extracted. 
Throughout the ethnographic interview, the journalists and their editors 
have supported the argument of appealing to the common-sense notion 
about news being negative. In all occasions where I asked for evidence 
of readership taste, they have not provided proof. They argued that they 



162� ﻿ The Image of Africa in Ghana’s Press

do not need to do any research to show this. One editor responding 
to the lack of balance between negative and positive stories on the 
continent captured the notion vividly in this way:

In journalism, we have something we call “bad news sells”. Now, as a 
continent, we’re supposed to project the positive side of our continent to 
Africans and to the rest of the world to know the good things that we do 
but unfortunately, we keep doing it the same way the foreign news does 
to us. We have always been criticising them that they don’t project the 
positive side of Africa, yet those of us here too do the same thing because 
of the basic fact that they believe that bad news sells (Editor 9 — The 
Ghanaian Chronicle).

The readership taste has not been investigated carefully because some 
aspects of it are generally known. The idea that negative reporting is 
preferred to positive reporting is not debatable, according to journalists. 
This is a universal journalistic ideology that they seem to have accepted 
without questioning. Sometimes they argued that progress isn’t visible 
around the West African sub-region, and the readers know this through 
experience; they argued that this is why they are usually negative in 
their writing.

Unequal Encounters with the Global North

The journalists recounted the instances in history where they reported 
from the perspective of their reporters, the ones from the bureaus of 
Ghana News Agency across the African continent and in selected 
European and North American cities. They laid a strong claim on an 
African perspective produced by the agency. One editor said: 

It is difficult now for us. In the past, the Ghana news agency had bureaus 
in Kenya, London and New York and we were able to write from an 
African perspective (Editor 5 — The Daily Graphic). 

Another suggested this same difference and the need to send out their 
own reporters. The page editor recounted the experience of reporting 
an election in Togo alongside the international media from the Northern 
Hemisphere, and questions why what she wrote was so different from 
what they wrote. And she asked where the journalists working for the 



� 1636. Postcolonial Trajectories of the Ghanaian Press

Northern press saw the things they wrote the next day. It looked to her 
that those journalists were following a template. She recounted:

Africa should be covered by Africans to every large extent, not completely 
though. We should be able to attend if there are resources for major 
events. We should try and get or be represented. [When] I was in Lomé 
to cover Togo’s elections, we didn’t see much foreign press there and 
in fact, they hardly covered the elections. We covered the elections and 
then, sometimes, I wanted to compare what I had with them... you don’t 
even see it [the news story] there. They [foreign press] will say that [it 
is] a small country in West Africa, [but] they don’t even know where it is. 
If they are lucky, they will say, West Africa; they even say that it’s in East 
Africa, sometimes (Editor 3 — The Daily Graphic).

Another page editor extends the claim of an African perspective by 
calling for action to make this a reality, because dependence on the 
media from the Northern Hemisphere cannot produce stories that 
reveal the continent’s uniqueness. This is how he puts it:

In communicating the African foreign news, it’s about Africans 
themselves taking the initiative of writing their own stories, instead of 
relying on other networks, because if we continue to depend on other 
networks, we will disseminate only third-party information. So how can 
this happen? Unless we have our unique news agency that befits Africa, 
we will not have to rely on other networks, but I see it as a challenge on 
my continent (Editor 1 — Ghanaian Times).

The journalists seem to support affirmative action, of a sort, in reporting 
on Africa. This involves a conscious effort to be positive and respectful 
when writing the African story:

I am an African; if I am writing something about Mali or Somalia, or 
sometimes about children, I will not go there, look at the dirty clothes 
of the children and pitch my story there. I will not do that. The feeling 
exists first as an African, whether I like it or not. I want to use something 
else. Why would I want to show an African child in […] tattered dress? I 
understand that kids in tattered clothes aren’t the only kids around, and 
[their tattered clothing] does not necessarily mean they are from poor 
homes (Editor 4 — The Daily Graphic).

The feudal system that prevented South–South interaction is still active 
and limits African journalists in reporting the continent largely. The 
New World Information and Communication Order (NWICO) report 



164� ﻿ The Image of Africa in Ghana’s Press

and Johan Galtung and Mari Ruge (1965) have both mentioned this as 
an element that aggravates dependence. In fact, the world information 
order, according to the journalists, is strongly linked to the economic 
order. As such, the never-improving economic situation of the continent, 
coupled with conflicts of all kinds, has resulted in the closure of national 
initiatives developed to deal with this. They mentioned especially the 
Ghana News Agency and PANA press.

The journalists, on the whole, seem to me to be saying that dependence 
largely accounts for the negative images they reproduced. But at the 
root of this dependence is a lack of economic resources needed to cover 
the whole continent. One page editor said:

Because we are picking stories from what they have produced this is 
mainly what you will get. Sometimes we are not happy to be using all 
the negatives but that is what they have and the thing is that you are not 
there. We do not have the opportunity or the resources to go and cover 
and those who cover portray the stories differently. This is what they are 
giving us. Sometimes you wonder if that is all that they can cover (Editor 
4, The Daily Graphic).


