
OBP

                    R
IC

H
T
ER A

N
D K

O
Z

M
A

N (ED
S)                   A

RAB M
ED

IA S
YSTEM

S

Arab Media 
Systems

Arab Media Systems

Global CommunicationsGlobal Communications

This volume provides a compara� ve analysis of media systems in the Arab world, 
based on criteria informed by the historical, poli� cal, social, and economic factors 
infl uencing a country’s media. Reaching beyond classical western media system 
typologies, Arab Media Systems brings together contribu� ons from experts in the 
fi eld of media in the Middle East and North Africa (MENA) to provide valuable 
insights into the heterogeneity of this region’s media systems. It focuses on trends 
in government stances towards media, media ownership models, technological 
innova� on, and the role of transna� onal mobility in shaping media structure and 
prac� ces.

Each chapter in the volume traces a specifi c country’s media — from Lebanon to 
Morocco — and assesses its media system in terms of historical roots, poli� cal 
and legal frameworks, media economy and ownership pa� erns, technology and 
infrastructure, and social factors (including diversity and equality in gender, age, 
ethnici� es, religions, and languages). 

This book is a welcome contribu� on to the fi eld of media studies, cons� tu� ng the 
only edited collec� on in recent years to provide a comprehensive and systema� c 
overview of Arab media systems. As such, it will be of great use to students and 
scholars in media, journalism and communica� on studies, as well as poli� cal 
scien� sts, sociologists, and anthropologists with an interest in the MENA region.

As with all Open Book publica� ons, this en� re book is available to read for free on 
the publisher’s website. Printed and digital edi� ons, together with supplementary 
digital material, can also be found at www.openbookpublishers.com

Cover design by Anna Gatti  

EDITED BY CAROLA RICHTER AND CLAUDIA KOZMAN

EDITED BY CAROLA RICHTER AND CLAUDIA KOZMAN

ebook
ebook and OA edi� ons 

also available

www.openbookpublishers.com



https://www.openbookpublishers.com
© 2021 Carola Richter and Claudia Kozman. Copyright of individual chapters is 
maintained by the chapters’ authors.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license 
(CC BY 4.0). This license allows you to share, copy, distribute and transmit the text; to 
adapt the text and to make commercial use of the text providing attribution is made to the 
authors (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work). 
Attribution should include the following information: 
Carola Richter and Claudia Kozman (eds), Arab Media Systems. Cambridge, UK: Open 
Book Publishers, 2021, https://doi.org/10.11647/OBP.0238
In order to access detailed and updated information on the license, please visit https://
doi.org/10.11647/OBP.0238#copyright
Further details about CC BY licenses are available at https://creativecommons.org/
licenses/by/4.0/
All external links were active at the time of publication unless otherwise stated and have 
been archived via the Internet Archive Wayback Machine at https://archive.org/web
Updated digital material and resources associated with this volume are available at 
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#resources
Every effort has been made to identify and contact copyright holders and any omission or 
error will be corrected if notification is made to the publisher.

  

This project received support from the Arab-German Young Academy of Sciences and 
Humanities (AGYA) that has been funded under the German Ministry of Education and 
Research (BMBF) grant 01DL20003. 
This publication was financed in part by the open access fund for monographs and edited 
volumes of the Freie Universität Berlin.
ISBN Paperback: 9781800640597
ISBN Hardback: 9781800640603
ISBN Digital (PDF): 9781800640610
ISBN Digital ebook (epub): 9781800640627
ISBN Digital ebook (mobi): 9781800640634
ISBN XML: 9781800640641
DOI: 10.11647/OBP.0238
Cover design by Anna Gatti based on a photo by Duangphorn Wiriya on Unsplash at 
https://unsplash.com/photos/KiMpFTtuuAk

https://www.openbookpublishers.com
https://doi.org/10.11647/OBP.0238
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#copyright
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#copyright
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://archive.org/web
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#resources
https://unsplash.com/photos/KiMpFTtuuAk


15. Libya: From Jamahirization to 
Post-Revolutionary Chaos

Carola Richter

“From house to house, from apartment to apartment, from alley 
to alley”, he would “cleanse Libya of dirt and filth.” With this 
statement, Mu’ammar Al-Qadhafi threatened rebels during the 
Arab uprisings in a thunderous speech delivered on 22 February 
2011 on Libyan state television. As he had so often done, he 
tried to use ‘his’ medium to explain, justify, and mobilize. The 
media—and television, in particular—were understood by the 
self-proclaimed “Brother Leader” to be a direct channel to the 
masses since he had come to power in 1969. 

William Rugh (1987) classified the Libyan media system 
as a mobilization system. Mobilization media intend to shake 
people up, make them good citizens, and, at best, educate them. 
In practice, however, this approach involved disseminating 
regime propaganda through media, which, in a simple sender-
receiver model, the regime assumed to have immediate effects 
on the audience. This conception of the media as instruments for 
disseminating ideology to a supposedly receptive audience is still 
prevalent in the Libyan media system today even after the fall of 
the Qadhafi regime. 

Background

Libya is, in principle, a rich country with the largest oil reserves in 
Africa. In 2012, its 6.7 million inhabitants yielded a GDP of USD 15,597 
per capita. However, this had dropped to below USD 8,000 by 2018. 

© Carola Richter, CC BY 4.0�  https://doi.org/10.11647/OBP.0238.15

https://doi.org/10.11647/OBP.0238.15


250� Arab Media Systems

Libya had already previously faced economic difficulties, particularly 
during the era of UN-imposed sanctions from 1992 to 2003 that caused 
a low GDP of USD 4,120 per capita to be recorded in 2002. Import 
bans on many technical products such as computers also slowed down 
consumption and modernization of infrastructure until the mid-2000s. 

Prior to this period, in the 1970s and 1980s, Qadhafi’s modernization 
policy, which was financed by oil rents, strongly developed the country 
and brought benefits to citizens such as free basic education for all. 
Whereas 90% of the population was illiterate at the time of independence 
in 1951, today, almost all inhabitants can read and write. The population 
of Libya is young despite significantly declining birth rates: 28% are 
under 15 years of age.

The country consists of three historically distinct regions, namely 
Tripolitania with Tripoli as the capital in the west, the Cyrenaica with 
the metropolis of Benghazi in the east, and the Fezzan, the desert region 
with the city of Sabha in the south. Most people live in Tripoli and 
Benghazi as well as in other coastal cities along the Mediterranean Sea. 
The vastness of the country has always created challenges for media 
infrastructure. Transporting newspapers to the desert regions has been 
a major problem—even in the 2000s, they arrived in the cities of the 
hinterland two to three days after publication. Even national radio and 
television did not reach many of the country’s regions before the arrival 
of satellite technology. 

In such a huge country, there are several factors that influence 
identity formation. Despite Qadhafi’s attempt to impose a revolutionary 
transformation on society and his focus on “Arabness” (Smith, 2013, 
p. 176), traditional tribal identities remain strong. Ethnic affiliations, 
such as the Imazighen (or Berbers) in the west, and the Tuareg in the 
south, who make up about 10% of the population and maintain their 
own language, also constitute potential areas of conflict. Until 2011, the 
media were banned from using Amazigh, the Berber language, but now 
it is present on local radio stations and in newspapers. Being a native of 
western Tripolitania or eastern Cyrenaica around Benghazi also plays a 
major role in identity formation. Since Italian colonial rule, the East has 
been regarded as a stronghold of resistance against the authorities. In 
2011, the fall of Qadhafi was also heralded there. Both traditional tribal 
loyalties as well as modern political affiliations are partly responsible for 



� 25115. Libya

the country’s current power struggles and formation of militias (Lacher, 
2013). 

However, there are no significant religious minorities; 97% of 
the population are Sunni Muslims. In general, Libyan society can be 
described as moderately conservative. The dissolution of state structures 
after 2011 and the resulting migration of Islamist fighters from Syria to 
Libya, Mali, and Nigeria has led to radicalization among some groups 
in Libya. For some time, the Islamic State (IS) had strongholds in some 
regions in Libya. 

Under Qadhafi, women were legally equal to men. In everyday life 
they could pursue a variety of professions but did not have and still do 
not have the same public presence as men.

Historical Developments

Libya’s modern media development can be divided into four major 
stages, all of which have been characterized by an authoritarian state 
approach. This style of approach provided a clear orientation of the 
media within the context of a regime policy: under the brutal colonial 
rule of the Italians from 1911–1943, the British Mandate from 1943–1951, 
the rule of conservative King Idris from 1951–1969, and that of Qadhafi 
from 1969–2011. Even after the fall of Qadhafi, the media have found it 
difficult to break away from this legacy.

Compared with its Arab neighbors, Libya was a laggard in terms of 
press development. It was not until 1866 that the first Turkish-Arabic 
weekly, Tarabulus Al-Gharb, appeared as an official organ of the Ottoman 
Sultan. From then until 1929, only 13 newspapers were published within 
Libya. With the Treaty of Lausanne, the Ottomans handed over Libya to 
the Italians in 1912, and before the end of that year, all newspapers were 
discontinued and replaced by government-owned propaganda papers 
such as Barid Barqa. Even the first developments in radio brought nothing 
but Italian propaganda for the Libyans. Italian shortwave stations from 
Rome were transmitted via loudspeakers to many Libyan cities from 
1937 onwards (Al-Zilitni, 1981, p. 114). In contrast to other colonized 
states in the region, Libya underwent no modernization whatsoever 
during the occupation. On the contrary, Italian colonizers exterminated 



252� Arab Media Systems

one-eighth of the Libyan population in concentration camps between 
1922 and 1939. 

After an interim period under the British Mandate, Libya gained 
formal independence through the UN on 24 December 1951. The anti-
Italian resistance movement of the Sanussiya Brotherhood subsequently 
placed its leader Idris Al-Sanussi on the newly created throne of a federal 
Libyan kingdom. After the discovery of oil in 1959, a period of cautious 
modernization began which transformed the media sector. A Ministry 
of Information and National Leadership was established, which was 
responsible for all official press and broadcasting. The private and official 
press coexisted. The spirit of optimism that many Libyans returning from 
exile in neighboring countries brought with them to their homeland led to 
a rapid resurgence of the press (Mattes, 1986, p. 42). For Libyan writers, 
the press represented the only possibility of publication, since book 
production only began in the late 1950s. As a result, most newspapers 
were more concerned with literary, cultural, and social problems. For 
this reason, the press was seen as a “public university” (Al-Zilitni, 1981, 
p. 104) with a strong educational function. However, Press Law No. 
11 of 1959 imposed severe restrictions on the media. The royal house 
felt pressure from the burgeoning Arab nationalist movement, which 
emanated from Egypt and grew with the struggles for independence 
within the still colonized neighboring states (Richter, 2004). Under Idris, 
the inhabitants of Tripoli were able to receive radio programs from the 
nearby Wheelus Air Base of the US forces. In 1956, the Americans and 
British handed over the newly developed radio program Voice of Libya to 
the Ministry of Information. The first national television station, set up 
in 1968, was also financed to a large extent by the US. 

1 September 1969 marked a great turning point in Libya’s history. 
Riding on the wave of anti-colonial sentiment, Mu’ammar Al-Qadhafi 
and a group of young military men carried out a bloodless coup against 
King Idris. Following the example of Egypt’s president Nasser, who 
had turned radio into a revolutionary medium, “the very first act” 
(Al-Zilitni, 1981, p. 121) after taking over power was to put the radio 
facilities into the hands of Libyan revolutionaries. Qadhafi’s speeches, 
which often lasted hours, were henceforth broadcast completely live 
on radio and television. The radio was directly subordinate to the 
Revolutionary Command Council (RCC), and private newspapers were 



� 25315. Libya

systematically forced out of the market from February 1970 onwards 
as state advertisements were withdrawn from their pages. In addition, 
all foreign language media closed down for lack of an audience after 
the American and British bases were evacuated and Italian settlers were 
expelled from the country. 

From 1972 onwards, a complete restructuring of the press landscape 
took place. Competition was seen as a useless function of the media 
system. After the ban on all private newspapers in October 1973, all 
media became part of state institutions. The so-called Green Book, 
a 100-page manifesto written by Qadhafi himself in 1975, drew up a 
“Third Universal Theory” alongside capitalism and communism, and 
was henceforth regarded as a kind of state constitution. The media 
system played a key role in transforming Libya into the “people’s 
mass state” (jamahiriya) that Qadhafi had envisaged. As a result of this 
“Jamahirization”, a tripartite media system was installed. It consisted of 
a one-dimensional press of the respective syndicates, in which doctors, 
policemen, peasants, etc. had to organize themselves into syndicates, 
revolutionary corrective media with the Al-Zahf Al-Akhdar newspaper 
as the leading force, and centrally controlled national media. Over the 
course of this restructuring process, salary payments to writers were 
stopped as journalism was perceived only as an activity to make money. 

However, the result was unsatisfactory for Qadhafi. Therefore, 
in a “cultural revolution” in 1980, the central press organization was 
completely abolished, and the revolutionary committees took over the 
radio and news agency JANA. The prisons were filled with intellectuals, 
including many journalists. This so-called cultural revolution was 
accompanied by a devastating economic and armament policy and a 
grueling war with Chad, and by the mid-1980s, these events had almost 
led Libya into bankruptcy. Therefore, Qadhafi initiated yet another 
radical change of policy related to domestic and economic liberalization. 
In March 1988, Qadhafi even announced that the borders would be 
completely opened and introduced a human rights charter and freedom 
of the press. The imposition of UN sanctions in 1992 because of Libyan 
involvement in the airplane attack over Lockerbie led, however, to new 
economic difficulties, including a newsprint crisis that lasted until the 
mid-2000s. It was not until 2003 that the sanctions were completely 
lifted.



254� Arab Media Systems

Thereafter, and in the course of the attempted enthronement of 
Mu’ammar’s second oldest son, Saif Al-Islam Al-Qadhafi, there was a 
brief period that saw a kind of pseudo-critical media flourish (Richter, 
2013). Saif Al-Islam propagated a reform program called “Libya of 
Tomorrow” (libya al-ghad) in 2006. Although this program remained 
politically overoptimistic, Saif Al-Islam succeeded in launching two new 
newspapers (Oea in Tripoli and Quryna in Benghazi), a radio station, 
several news websites, a new news agency, and two satellite television 
channels (Al-Libiya and Al-Shababiya) and thereby significantly expanded 
the Libyan media system. These newspapers and programs appeared 
much more professional than the rest of the media. Foreign press was 
also suddenly accessible and international press agencies were allowed 
to open offices. A member of the exiled opposition called this phenomenon 
“Al-Ghad journalism”, highlighting the fact that this was by no means 
an expression of general liberalization under Qadhafi, but merely a very 
limited freedom (Al-Mohair, 2009). Criticism of Qadhafi himself was 
absolutely inadmissible. As a result of increased resentment from the 
Revolutionary Committees, all of these media organs were reinstated 
in 2009, and Al-Libiya was taken over as the second state television 
channel. Although this put an end to the pseudo-liberalization, libya 
al-ghad remained a good school for Libyan journalists who went on to 
successfully establish their own media after the fall of the regime in 2011 
(Wollenberg & Pack, 2013, p. 204).

Political System and Legal Framework

The uprising of Qadhafi’s opponents, which began on 17 February 
2011 in Benghazi and was supported by NATO, became a triumphal 
procession for rebels, and put an end to Mu’ammar Al-Qadhafi’s 42-year 
rule in August 2011. The political and legal frameworks that had been in 
place until then were completely suspended. 

The Libyan media had experienced 80 years of strong dependence 
on ruling elites and tight control of all media outlets. Thus, in 2011, 
during the early phase of the transition period and after rigid control 
mechanisms had vanished, one could observe a “media stampede” 
in Benghazi and later in Tripoli. In Benghazi alone—a city with a 
population of roughly 600,000 people—120 new newspapers, five radio 



� 25515. Libya

stations, and five television stations were launched (Wollenberg & 
Recker, 2012, p. 6). The breakdown of state control over mass media 
and public communication allowed long-oppressed ethnic minorities, 
dissidents, and other formally marginalized groups in society to finally 
voice their opinions. To participate in public debate on the future of their 
country was an opportunity that many had been longing for and, in 
the sudden absence of restrictions, this unprecedented freedom allowed 
media outlets to blossom (Wollenberg & Pack, 2013). Although most of 
the newly emerging channels eventually failed due to a lack of funding 
in the years following their establishment, the importance of public 
articulation in a formerly repressed society became clear.

Still, the new era provided many challenges. The so-called National 
Transitional Council (NTC) ran all political operations until a regular 
government under Prime Minister Ali Zaidan was finally formed after 
the first elections in November 2012. However, the government remained 
weak in the face of the de facto power of the still existing militias, which 
had legitimized themselves as combat troops against Qadhafi. In the 
summer of 2014, a war between rival militias plunged Libya into an 
unresolved leadership crisis that threatened to gradually divide the 
country into regions under the rule of different groups (Watanabe, 
2016). 

Since that time, Libya has been both geographically divided and 
politically fragmented. In the east of Libya, including the city of Benghazi, 
one main political entity emerged: an alliance called the Libyan National 
Army (LNA), which included remnants of the old regime and was 
led by former general Khalifa Haftar. This alliance also comprised the 
2014 elected and displaced House of Representatives (HoR) in Tobruk 
and the interim government in Al-Bayda. In 2014, the LNA launched 
a military campaign called “Operation Dignity,” claiming its mission 
was to rid Libya of Islamist forces, and succeeded in conquering mainly 
the eastern cities of the country. In reaction to this campaign, several 
changing coalitions were set up in the western part of the country, 
including Islamist forces. The unifying umbrella was their opposition 
to the LNA, and they formed what came to be known as “Operation 
Dawn.” In particular, the Dawn coalition consisted of dozens of rival 
networks built on tribal interests and local loyalties (Lacher, 2015). All of 
these actors were also competing for international support, for example, 



256� Arab Media Systems

from the United Arab Emirates (UAE), Saudi Arabia, and Qatar, which 
considered Libya as a battleground within which they could enlarge 
their spheres of influence. Daraghi (2015) concluded that “Libya’s 
conflict has become more than ideological; it is also about the interest 
and relative power of different groups—and a fear of losing that power” 
(p. 50). This fear is also reflected in more recent developments. After 
the 17 December 2015 Skhirat Agreement was negotiated by the UN, 
the Government of National Accord (GNA), headed by Fayaz Al-Sarraj, 
was established in Tripoli to follow up on the intermittent transition 
process. Observers have argued, however, that instead of unifying the 
country, the GNA has become the political arm of an alliance of militias 
that exploits state resources (Lacher, 2018). The de facto separation of the 
state remains in place, with two main players—the LNA in the east and 
the GNA in the west—but there are also many local militias that exist 
and function within and between these players. 

The resulting political confusion has had a massive impact on the 
organization of the media sector, which is now completely unregulated 
and governed by arbitrariness instead of law. Although the NTC had 
immediately appointed a media commission in 2011 to consider 
media regulation, the latter was abolished by the end of the year, and 
a newly established Ministry of Culture was entrusted with this task 
(Wollenberg & Pack, 2013, p. 201). In May 2012, the NTC attempted 
to establish a High Media Council (HMC) appointed by the NTC to 
oversee the media and draw up media policy guidelines. Immediately 
after the formation of the government, the parliament rejected the idea 
of the council in November 2012 and installed a Ministry of Information, 
as in authoritarian times, because, as one member of parliament put 
it, “Freedom is not equal to chaos—and that is what we have at the 
moment” (Grant, 2012).

In December 2011, with decree 7/2011, the decision was made to 
continue to operate state media and to transfer pre-existing staff into 
new institutions. Starting in May 2012, the government operated three 
television stations through the state-owned Libyan Radio and Television 
Network (LRT): Libya Al-Wataniya TV (the former Al-Jamahiriya TV) 
with a 24-hour program, Libya Al-Rasmiya TV (the former Al-Libiya TV 
founded by Saif Al-Islam), and a sports channel. After the arrival of the 
GNA, all three channels were placed under its control. 



� 25715. Libya

Some local terrestrial stations, such as Misrata TV or the Benghazi 
Broadcasting Network, had also received state funding until 2014. 
In addition, the news agency LANA (formerly JANA) remained a 
governmental body after the replacement of its executive board. 
Moreover, a press support committee (CESP) was set up to publish the 
daily newspaper Febrayer and several weekly newspapers and to provide 
other support for publications (El Issawi, 2013, p. 24). 

Several radio and television stations have been licensed since 2011, 
increasing the number of broadcasting outlets to more than 50 by 2012 
alone. Press and online organs were able to publish without a license, 
and dozens were founded and often disappeared just as quickly 
(Wollenberg & Recker, 2012). With the outbreak of fighting in mid-2014, 
many media ceased publishing or changed their political orientation or 
formats. For example, the popular Al-Assema TV in Tripoli was stormed 
by militias and had to close down completely. After the militias took over 
power, new channels emerged. These were either instruments of or, at 
least, loyal to the new rulers, such as February TV or Libya 24 (Fhelboom, 
2014). Currently, there is no regulatory body that oversees and governs 
Libyan media in either the East or West of the country. 

Today’s situation has resulted in journalism once again becoming 
an instrument of particular interest groups. Thus far, there has been no 
move to establish a new press or media law to replace the one from 
the 1970s. Although the interim constitution of August 2011 guarantees 
freedom of opinion and the press in Article 14, influential warlords 
generally define what may be said and written. 

In this climate, the media and journalists have become frequent 
targets of militant attacks. Human Rights Watch counted 91 attacks 
or threats against journalists from 2012 to November 2014, including 
30 cases of kidnapping and eight murders. There were also 26 armed 
attacks on television and radio stations (Human Rights Watch, 2015, pp. 
1–2). At the same time, ever since the factual partition of the country, the 
media have been forced to take sides or refrain from politics altogether. 
This has resulted in less violent attacks against journalists because 
many now practice self-censorship for the sake of protection against 
reprisals. In fact, even before the war of militias, journalists had begun 
to form their own professional associations in order to organize their 
interests and to agree on journalistic ethical standards. In June 2012, 



258� Arab Media Systems

the representatives of the General Media Union (GMU) were elected 
in Jadu (Legatum Institute, 2012), but due to the fragmentation of the 
country these efforts fizzled out. 

Economy and Ownership Patterns

Media ownership under Qadhafi was clearly regulated, and only public 
corporations were allowed to publish media outlets. The underlying 
credo that Libyan people would acquire control over the media 
remained an ideological construction. In reality, it was a nationalization 
of the media. Media production was largely financed by the country’s 
oil rents. Libya also currently has the third-largest share (11.2%) in the 
USD 500 million ArabSat satellite system, which is jointly operated by 
the states of the Arab League, after Saudi Arabia and Kuwait. 

Under Qadhafi, broadcasting was financed entirely by state funds 
without costs for the population. Until 2007, there was only one television 
station; nevertheless, Libyan national television and radio employed 
about 5,000 people, the press 1,200, and the national news agency about 
240. Although many of these employees worked in administrative or 
technical departments, media institutions were overstaffed. Until 2011, 
the entire press operation of the country had an extremely low combined 
distribution total of only a couple of thousand copies. As a rule, the 
authorities and embassies ordered large amounts of quotas, even paid a 
surcharge on the normal price and then distributed the newspapers to 
their employees free of charge. In addition to direct state subsidies and 
advertisements by state companies, these indirect subsidies ensured the 
survival of print products (Richter, 2004, p. 55). However, as a result 
of the lack of professionalism and quality of the Libyan media, no 
real reading culture had yet developed. For this reason alone, it was 
extremely difficult for new press outlets established after 2011 to find 
a permanent sales market. Privately financed newspapers still struggle 
to develop strong business models given the problems associated with 
print media. Hardly any national daily newspapers exist today; most of 
the 200 newspapers that still existed in 2012 were local papers with only 
a small circulation of a few hundred or thousand copies (Wollenberg & 
Recker, 2012). 



� 25915. Libya

In contrast to the dying print media, broadcasting is thriving. A 
media mapping of 2018 revealed that there are now 14 Libyan television 
stations and 122 local radio stations throughout Libya in both urban 
and rural areas, as well as some transmitting from outside Libya 
(Wollenberg & Richter, 2020). These are significant numbers, given the 
small size of the population, which is estimated to be around only 6.7 
million inhabitants. According to the media mapping, each of the three 
strong and adversarial camps that dominate Libya’s political landscape 
has their own media wing. One camp is supported by the LNA and its 
allies in the east of the country. All broadcasters in this sector are fully 
or partly funded by the respective government authorities. An equally 
strong camp is supportive of the GNA in the area of Tripolitania, and 
six broadcasters within this territory are directly funded by the GNA. 
Finally, there is a variety of media outlets operated or supported 
by different Islamist movements in Libya, namely the rather 
moderate Muslim Brotherhood and Jihadist groups such as the 
Islamic Fighting Group and the Saudi-backed ultraconservative 
Salafi Madkhali movement (Luck, 2018). With 35 affiliated outlets, 
Islamist groups control a significant proportion of media outlets 
with diverse political interests and agendas. The Salafi Madkhali 
movement operates 17 radio stations throughout the country, which 
all broadcast Qur’an recitations, sermons, and seminars that are in line 
with their school of thought. 

A substantial number of television channels (6 out of 14) are broadcast 
from abroad, eight of which receive funding from sources outside 
Libya. Libya 24 has been operating from London since 2014, allegedly 
with funding from Libyans in the UAE. Likewise, the channels TV218 
and Libya’s Channel, both with headquarters in Amman, purportedly 
receive funding from sources in the UAE. Libya’s Channel was founded 
in Jordan in March 2015 by the brother of the Libyan ambassador to the 
UAE (Libya Herald, 2015). Libyan benefactors who live abroad provide 
funding for Libya Al-Watan, which has operated from Tunisia since 
2017. Another example of this external media production and funding 
model is Al-Nabaa, an outlet affiliated with the Muslim Brotherhood, 
which relocated from Tripoli to Istanbul in 2017 and is known to receive 
funding from the state of Qatar. Moreover, Libya Al-Ahrar, which is also 
closely linked to the Muslim Brotherhood, similarly receives funding 



260� Arab Media Systems

from Qatar, although its headquarters are in Istanbul. In fact, Libya 
Al-Ahrar was founded by long-term Libyan exile Mahmud Shammam 
on 30 March 2011 in Doha, Qatar before it moved to Istanbul. Many 
media outlets also switch sides, according to the respective situation. For 
example, the defunct Libya Dawliya TV, which was founded in Tripoli 
in 2012, had connections to the pro-government Alliance of National 
Forces until it was “turned around” by the Dawn Coalition in Tripoli 
and filled with new journalists (Fhelboom, 2014).

The ownership structure and available financial resources of private 
broadcasters are largely non-transparent, which means that any 
discussion surrounding the business models of these companies is often 
only speculative. However, content and ownership in the television 
sector is characterized by severe polarization. 

The situation with the radio sector, on the other hand, is different 
and goes beyond polarized instrumentalization. There are 122 locally 
broadcasting radio stations in the country. What appears to be a 
surprisingly high number of radio stations is, indeed, unusually high 
compared to neighboring countries. The BBC Media Action of 2014 
reported that 47% of the Libyan male and 25% of the female population 
listen to the radio every day (Dowson-Zeidan, Eaton, & Wespieser, 2014). 
The radio is therefore as important to Libyans as the Internet, which is 
used by 32% of the interviewees on a “regular” basis (weekly or daily). 
However, these numbers definitely lag behind television, which is used 
by 76% of the population every day (Dowson-Zeidan et al., 2014). 

After the collapse of the Qadhafi regime in 2011, local radio stations 
continued operating, mostly with volunteer workers and activists who 
could use and maintain the equipment at much lower costs compared 
with that of centralized TV infrastructure. In terms of the ownership and 
funding of all local radio stations, 71 of these 122 are still connected to 
public bodies; 34 are directly related to government institutions, such as 
ministries, and 37 are related to municipalities and publicly funded local 
organizations, such as universities. Nevertheless, editorial autonomy of 
local media entities is fairly high, as most outlets experience minimal 
control from governmental institutions and tend to follow public opinion 
on the community level. The remaining stations are operated by private 
entrepreneurs; 34 are based particularly in the Tripoli area, and 17 are 
clearly affiliated with the Madkhali Salafists (Wollenberg & Richter, 2020).



� 26115. Libya

Technology and Infrastructure

Qadhafi announced in 2001 that he was an avid Internet surfer and 
that every Libyan should own a PC and a mobile phone. However, the 
expansion of digital infrastructure was and continues to be a very slow 
process, and “the underdeveloped state of the telecommunications 
network, which suffered from a lack of expertise and competition, 
was especially significant” (St. John, 2013, p. 95). As sanctions were 
lifted in 2003, communications technology was slowly upgraded. It 
was only after the political problems with the US had been resolved 
that the Libyan authorities were able to obtain the country’s own 
top-level domain of.ly (Internet Assigned Numbers Authority, 2004). 
Until 2011, technological infrastructure was operated centrally by 
Libya Telecom and Technology (LTT) and the mobile phone providers 
Libya and Al-Madar, which were under the control of Qadhafi’ oldest 
son Mohammed. For a long time, Qadhafi saw no reason to block the 
Internet or even satellite television, although the Internet in particular 
promoted a hotbed of political opposition. The portals akhbar-libya.com, 
almanara.org, and nfsl-libya.com were operated by exiles in the US and 
UK, and these shaped international perspectives on Libya. However, 
as the increase in networking opportunities was perceived as a threat 
to the regime, sites owned by the Libyan opposition abroad and all 
social media sites were blocked from 2010 onwards (Reporters Without 
Borders, 2011). In March 2011, Qadhafi completely disconnected the 
Internet and mobile communications from international data traffic. 
Despite these official restrictions, rebels secured channels to the outside 
world via proxy servers and satellite telephones.

While only around 14% of Libyans had access to the Internet in 2010, 
this number jumped to 22% in 2017, which was still very low. However, 
the situation seems to have changed very rapidly since then. Recent 
social media statistics, for example, show that 60% of all Libyans use 
Facebook and stream television programs either through media websites 
such as TV218 or through Facebook pages (Democracy Reporting, 2019). 

In respect to communications technology, mobile phones are 
particularly well distributed, with 92% of the population being 
connected. They also serve as the main gateway to the Internet. Three 
state-owned operators, Libiyana, LibyaPhone, and Al-Madar provide 

http://of.ly
http://akhbar-libya.com
http://almanara.org
http://nfsl-libya.com


262� Arab Media Systems

services and mainly cover the country’s two big cities and some of the 
coastal areas. However, due to Libya’s ongoing military conflict, Internet 
connectivity is often disrupted, and outside Tripoli and Benghazi, 
technological infrastructure is still insufficient. 

Challenges

The Qadhafi era has left behind a media structure and culture of 
journalistic production that is inadequate for today’s requirements. 
After 2011, reforms were started only hesitantly and did not change 
the premises of the system. In the context of political fragmentation, 
the media system has fallen back into the old pattern of political 
instrumentalization. As expected, the legacy of the Qadhafi era and 
the country’s inexperience with any other legal and organizational 
framework means that the process of redesigning state institutions, 
including the media, poses an enormous challenge. Questions of media 
ethics, as well as the institutionalization and regulation of media are still 
completely unresolved. 

For the time being, a culture of mutual accusation prevails in the 
television sector, which strongly reflects the partition of the country 
into two opposing political camps. This instrumentalization not only 
presents a challenge from an ethical point of view, in terms of journalistic 
autonomy, but might also have significant effects on the population 
and hinder future efforts for reconciliation after the war ends. At the 
same time, the public seems to be aware of biased reporting. People are 
frustrated by the “lack of useful and relevant information on television 
about issues that matter to them” (Dowson-Zeidan et al., 2014, p. 
16), and they mostly trust friends and family as their main sources of 
information (Dowson-Zeidan et al., 2014, p. 36). Indeed, the UN-led 
consultations with 7,000 Libyans indicated that the population seems 
to be tired of political polarization and reported that “[t]he Libyans 
consulted requested an end to the transition period. They highlighted 
the need to unify State institutions” (UN Security Council, 2018, p. 2). 
Therefore, the existing culture of media instrumentalization needs to be 
overcome. 

Another challenge is to provide an independent regulation for the 
media. As of now, no adequate media laws exist, and the ruling bodies 



� 26315. Libya

either do not regulate at all or do so arbitrarily. In most parts of the 
country, media production is allowed as long as content creators align 
with the ideological orientation of the ruling entity or stay completely 
away from politics. This situation has brought about two trends. On 
the one hand, media production has been largely deterritorialized, and 
major players and financial support come from abroad—which keeps 
any regulation of licenses and content out of the hands of a potential 
national regulator. On the other hand, a considerable number of local 
initiatives have started their own media production, mainly radio, to 
serve the local communities. However, they are forced to refrain from 
political reporting to avoid any trouble. 

Outlook 

Both institutionally and socially, a new media system has yet to develop. 
This seems very problematic at the moment as military conflict continues 
to contribute to the increasing disintegration of state structures. The 
fact that many local initiatives produce content to serve the community 
offers a ray of hope, as this could provide a breeding ground for more 
independent non-instrumentalized journalism in the future. However, 
at the moment, these initiatives are vulnerable to any changes in the 
political situation and have no legal protection. Before Libya’s media 
system can be reformed, the country’s current political situation needs 
to be consolidated and the wars between militias need to be brought to 
an end. Only then will the existing challenges to the media system be 
overcome. 

References

Al-Mohair, K. (2009, March 6). Two Qadhafi-related websites generate 
controversy with unusual criticism [in Arabic]. Al-Jazeera. http://www.
aljazeera.net/news/archive/archive?ArchiveId=1171188

Al-Zilitni, A. M. (1981). Mass media for literacy in Libya: A feasibility study (doctoral 
dissertation). Ohio State University.

Daraghi, B. (2015). Libya: From euphoria to breakdown. Adelphi Series, 452(55), 
39–58. https://doi.org/10.1080/19445571.2015.1114755 

http://www.aljazeera.net/news/archive/archive?ArchiveId=1171188
http://www.aljazeera.net/news/archive/archive?ArchiveId=1171188
https://doi.org/10.1080/19445571.2015.1114755


264� Arab Media Systems

Democracy Reporting. (2019). Libya social media report. https://www.democracy-
reporting.org/libya-social-media-report/march/pdfs/DRI-LY-DE_SMM-
Report_Annex%20I_2019–04–05.pdf

Dowson-Zeidan, N., Eaton, T., & Wespieser, K. (2014). After the revolution: 
Libyan and Tunisian media through the people’s eyes. BBC Media Action 
Research Dissemination Series. http://downloads.bbc.co.uk/rmhttp/
mediaaction/pdf/research/libya_tunisia_media.pdf 

El Issawi, F. (2013). Libya media transition: Heading to the unknown. London 
School of Economics. http://www.lse.ac.uk/media@lse/Polis/documents/
Libya%20Media%20Transition%20Heading%20to%20the%20Unknown%20.
pdf

Fhelboom, R. (2014, November 25). Journalism under siege. Correspondents. 
https://correspondents.org/en/2014/11/25/journalism-under-siege/

Grant, G. (2012, November 26). Libyan media to be regulated by new 
Ministry of Information. Libya Herald. http://www.libyaherald.
com/2012/11/26/national-congress-votes-to-create-new-ministry-of-
information/#axzz2yCPKrZXM

Human Rights Watch. (2015). War on the media: Journalists under attack in Libya. 
http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/libya0215_ForUpload.pdf

Internet Assigned Numbers Authority (2004). IANA Report on the Redelegation 
of the.ly TopLevel Domain. http://www.iana.org/reports/2005/ly-report-
05aug2005.pdf

Lacher, W. (2013). Fault lines of the revolution: Political actors, camps and 
conflicts in the new Libya. Stiftung Wissenschaft und Politik. http://www.swp-
berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2013_RP04_lac.
pdf

——. (2018). Tripoli’s militia cartel: How ill-conceived stabilisation blocks 
political progress, and risks renewed war. Stiftung Wissenschaft und 
Politik. https://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/
comments/2018C20_lac.pdf 

Legatum Institute. (2012). Libya media wiki. https://lif.blob.core.windows.net/
lif/docs/default-source/default-library/libya-media-wiki---snapshot-of-a-
country-in-transition.pdf?sfvrsn=0

Libya Herald. (2015, March 3). New privately-owned Libyan TV channel 
launched from Amman, Jordan. Libya Herald. http://www.libyaherald.
com/2015/03/03/new-privately-owned-libyan-tv-channel-launched-from-
amman-jordan/#axzz3TPbQ9pd7

Mattes, H. (1986). The development of the Libyan press 1969–86 [in German]. 
Communications, 12(3), 41–60.

Reporters Without Borders. (2011). Libya: The birth of „free media” in Eastern 
Libya. https://ifex.org/images/libya/2011/06/27/free_media_libya.pdf

https://www.democracy-reporting.org/libya-social-media-report/march/pdfs/DRI-LY-DE_SMM-Report_Annex%20I_2019
https://www.democracy-reporting.org/libya-social-media-report/march/pdfs/DRI-LY-DE_SMM-Report_Annex%20I_2019
https://www.democracy-reporting.org/libya-social-media-report/march/pdfs/DRI-LY-DE_SMM-Report_Annex%20I_2019
http://downloads.bbc.co.uk/rmhttp/mediaaction/pdf/research/libya_tunisia_media.pdf
http://downloads.bbc.co.uk/rmhttp/mediaaction/pdf/research/libya_tunisia_media.pdf
http://www.lse.ac.uk/media@lse/Polis/documents/Libya%20Media%20Transition%20Heading%20to%20the%20Unk
http://www.lse.ac.uk/media@lse/Polis/documents/Libya%20Media%20Transition%20Heading%20to%20the%20Unk
http://www.lse.ac.uk/media@lse/Polis/documents/Libya%20Media%20Transition%20Heading%20to%20the%20Unk
https://correspondents.org/en/2014/11/25/journalism-under-siege/
http://www.libyaherald.com/2012/11/26/national-congress-votes-to-create-new-ministry-of-information/#axzz2yCPKrZXM
http://www.libyaherald.com/2012/11/26/national-congress-votes-to-create-new-ministry-of-information/#axzz2yCPKrZXM
http://www.libyaherald.com/2012/11/26/national-congress-votes-to-create-new-ministry-of-information/#axzz2yCPKrZXM
http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/libya0215_ForUpload.pdf
http://the.ly
http://www.iana.org/reports/2005/ly-report-05aug2005.pdf
http://www.iana.org/reports/2005/ly-report-05aug2005.pdf
http://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2013_RP04_lac.pdf
http://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2013_RP04_lac.pdf
http://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/research_papers/2013_RP04_lac.pdf
https://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2018C20_lac.pdf
https://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/comments/2018C20_lac.pdf
https://lif.blob.core.windows.net/lif/docs/default-source/default-library/libya-media-wiki---snapshot-of-a-country-in-transition.pdf?sfvrsn=0
https://lif.blob.core.windows.net/lif/docs/default-source/default-library/libya-media-wiki---snapshot-of-a-country-in-transition.pdf?sfvrsn=0
https://lif.blob.core.windows.net/lif/docs/default-source/default-library/libya-media-wiki---snapshot-of-a-country-in-transition.pdf?sfvrsn=0
http://www.libyaherald.com/2015/03/03/new-privately-owned-libyan-tv-channel-launched-from-amman-jordan/#axzz3TPbQ9pd7
http://www.libyaherald.com/2015/03/03/new-privately-owned-libyan-tv-channel-launched-from-amman-jordan/#axzz3TPbQ9pd7
http://www.libyaherald.com/2015/03/03/new-privately-owned-libyan-tv-channel-launched-from-amman-jordan/#axzz3TPbQ9pd7
https://ifex.org/images/libya/2011/06/27/free_media_libya.pdf


� 26515. Libya

Richter, C. (2004). The media system in Libya: Actors and developments [in German]. 
Hamburg: Deutsches Orient-Institut.

——. (2013). Libyan broadcasting under Al-Qadhafi: The politics of pseudo-
liberalization. In T. Guaaybess (Ed.), National broadcasting and state policy in 
Arab countries (pp. 150–65). Houndmills: Palgrave Macmillan.

Rugh, W. A. (1987). The Arab press: News media and political process in the Arab 
world (2nd ed.). New York: Syracuse University Press.

Smith, H. (2013). The South. In J. Pack (Ed.), The 2011 Libyan uprisings and 
the struggle for the post-Qadhafi future (pp. 175–89). New York: Palgrave 
Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137308092_7

St. John, R. B. (2013). The post-Qadhafi economy. In J. Pack (Ed.), The 2011 
Libyan uprisings and the struggle for the post-Qadhafi future (pp. 85–111). New 
York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137308092_4

UN Security Council. (2018). United Nations support mission in Libya: Report of the 
Secretary-General. Report no. S/2018/780. https://undocs.org/en/S/2018/780 

Watanabe, L. (2016). Libya: Small steps out of the chaos [in German]. CSS 
Analysen zur Sicherheitspolitik, 193. http://www.css.ethz.ch/content/
dam/ethz/special-interest/gess/cis/center-for-securities-studies/pdfs/
CSSAnalyse-193-DE.pdf 

Wollenberg, A., & Pack, J. (2013). Rebels with a pen: Observations on the newly 
emerging media landscape in Libya. The Journal of North African Studies, 
18(2), 191–210. https://doi.org/10.1080/13629387.2013.767197 

Wollenberg, A., & Recker, S. (Eds.) (2012). Reinventing the public sphere in Libya: 
Observations, portraits and commentary on a newly emerging media landscape. 
Berlin: MICT. 

Wollenberg, A., & Richter, C. (2020). Political parallelism in transitional media 
systems: The case of Libya. International Journal of Communication, 14, 1173–93.

https://doi.org/10.1057/9781137308092_7
https://doi.org/10.1057/9781137308092_4
https://undocs.org/en/S/2018/780
http://www.css.ethz.ch/content/dam/ethz/special-interest/gess/cis/center-for-securities-studies/pdfs/CSSAnalyse-193-DE.pdf
http://www.css.ethz.ch/content/dam/ethz/special-interest/gess/cis/center-for-securities-studies/pdfs/CSSAnalyse-193-DE.pdf
http://www.css.ethz.ch/content/dam/ethz/special-interest/gess/cis/center-for-securities-studies/pdfs/CSSAnalyse-193-DE.pdf
https://doi.org/10.1080/13629387.2013.767197



