
OBP

                    R
IC

H
T
ER A

N
D K

O
Z

M
A

N (ED
S)                   A

RAB M
ED

IA S
YSTEM

S

Arab Media 
Systems

Arab Media Systems

Global CommunicationsGlobal Communications

This volume provides a compara� ve analysis of media systems in the Arab world, 
based on criteria informed by the historical, poli� cal, social, and economic factors 
infl uencing a country’s media. Reaching beyond classical western media system 
typologies, Arab Media Systems brings together contribu� ons from experts in the 
fi eld of media in the Middle East and North Africa (MENA) to provide valuable 
insights into the heterogeneity of this region’s media systems. It focuses on trends 
in government stances towards media, media ownership models, technological 
innova� on, and the role of transna� onal mobility in shaping media structure and 
prac� ces.

Each chapter in the volume traces a specifi c country’s media — from Lebanon to 
Morocco — and assesses its media system in terms of historical roots, poli� cal 
and legal frameworks, media economy and ownership pa� erns, technology and 
infrastructure, and social factors (including diversity and equality in gender, age, 
ethnici� es, religions, and languages). 

This book is a welcome contribu� on to the fi eld of media studies, cons� tu� ng the 
only edited collec� on in recent years to provide a comprehensive and systema� c 
overview of Arab media systems. As such, it will be of great use to students and 
scholars in media, journalism and communica� on studies, as well as poli� cal 
scien� sts, sociologists, and anthropologists with an interest in the MENA region.

As with all Open Book publica� ons, this en� re book is available to read for free on 
the publisher’s website. Printed and digital edi� ons, together with supplementary 
digital material, can also be found at www.openbookpublishers.com

Cover design by Anna Gatti  

EDITED BY CAROLA RICHTER AND CLAUDIA KOZMAN

EDITED BY CAROLA RICHTER AND CLAUDIA KOZMAN

ebook
ebook and OA edi� ons 

also available

www.openbookpublishers.com



https://www.openbookpublishers.com
© 2021 Carola Richter and Claudia Kozman. Copyright of individual chapters is 
maintained by the chapters’ authors.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license 
(CC BY 4.0). This license allows you to share, copy, distribute and transmit the text; to 
adapt the text and to make commercial use of the text providing attribution is made to the 
authors (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work). 
Attribution should include the following information: 
Carola Richter and Claudia Kozman (eds), Arab Media Systems. Cambridge, UK: Open 
Book Publishers, 2021, https://doi.org/10.11647/OBP.0238
In order to access detailed and updated information on the license, please visit https://
doi.org/10.11647/OBP.0238#copyright
Further details about CC BY licenses are available at https://creativecommons.org/
licenses/by/4.0/
All external links were active at the time of publication unless otherwise stated and have 
been archived via the Internet Archive Wayback Machine at https://archive.org/web
Updated digital material and resources associated with this volume are available at 
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#resources
Every effort has been made to identify and contact copyright holders and any omission or 
error will be corrected if notification is made to the publisher.

  

This project received support from the Arab-German Young Academy of Sciences and 
Humanities (AGYA) that has been funded under the German Ministry of Education and 
Research (BMBF) grant 01DL20003. 
This publication was financed in part by the open access fund for monographs and edited 
volumes of the Freie Universität Berlin.
ISBN Paperback: 9781800640597
ISBN Hardback: 9781800640603
ISBN Digital (PDF): 9781800640610
ISBN Digital ebook (epub): 9781800640627
ISBN Digital ebook (mobi): 9781800640634
ISBN XML: 9781800640641
DOI: 10.11647/OBP.0238
Cover design by Anna Gatti based on a photo by Duangphorn Wiriya on Unsplash at 
https://unsplash.com/photos/KiMpFTtuuAk

https://www.openbookpublishers.com
https://doi.org/10.11647/OBP.0238
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#copyright
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#copyright
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://archive.org/web
https://doi.org/10.11647/OBP.0238#resources
https://unsplash.com/photos/KiMpFTtuuAk


16. Tunisia: The Transformative 
Media Landscape after the 

Revolution
Noureddine Miladi

The media landscape in Tunisia has witnessed significant 
transformations since the revolution of 14 January 2011. After 
decades of being direct controlled and tightly monitored by the 
dictatorial regimes of Bourguiba and Ben Ali, the country has 
shifted to a new era of a diverse media market. Public service 
media have been consolidated and made independent from 
government interference. Newly established television and radio 
channels have been thriving and stand in competition with the 
public service broadcasters. This diversity in the media market 
has also been accompanied by regulatory frameworks which 
guarantee free speech and the independence of journalists. In spite 
of its slow development, the independent television and radio 
regulator Haute Autorité Indépendante de la Communication 
Audiovisuelle (High Independent Authority of the Audiovisual 
Commission, or HAICA), has been integral in transforming the 
nature of the audio-visual market to meet international standards. 

However, despite these recent advances in media development, 
I argue in this chapter that, similar to any other transitional 
democracy, in the case of Tunisia, ideological forces, the power 
of business magnates, and overseas influences remain key factors 
which affect the operation of various media outlets. 

© Noureddine Miladi, CC BY 4.0  https://doi.org/10.11647/OBP.0238.16

https://doi.org/10.11647/OBP.0238.16


268 Arab Media Systems

Background

The Arab uprisings, which were triggered in Tunisia by ousting Zain 
El-Abidin Ben Ali from power on 14 January 2011, have set a landmark 
for change in all aspects of the locals’ lives. The one-party ruling regimes 
of Ben Ali and his predecessor Habib Bourguiba came to an end and 
gave way to a new democratic era. As a result, Tunisia, after living 
through decades of dictatorships, has been undergoing significant 
transformations regarding democratic governance, freedom of speech, 
and empowerment of civil society organizations. This transformative 
scene has evidently reinvigorated and changed the shape of the media 
market in terms of ownership, governance, editorial policies, and 
regulations. 

Situated in the north of Africa and overlooking the Mediterranean 
Sea, Tunisia is bordered by Algeria on the northwest and Libya on the 
south. The population reached 11.8 million in 2020, and its GDP dropped 
compared with that of 2014 from USD 47.6 billion to USD 39.9 billion in 
2020. Although a sizeable portion of its southern region is located in the 
Sahara Desert, Tunisia has a rich farming landscape and self-sufficient 
agricultural production. 

Tunisia’s official religion is Islam. The Maliki school of thought 
represents a key source for jurisprudence. There exists a small minority 
of Jews in the north as well as in the southern part of the country on the 
island of Djerba. Arabic is the official language, and French is the second 
most spoken language and, to some extent, the language of the elites. 
Many business enterprises as well as educational institutions still use 
French as their main language for communication. 

Tunisia’s past reveals a rich antiquity that spans across three 
thousand years of successive civilizations. Although Islamic culture 
overwhelmingly constitutes the country’s identity, Tunisia’s long history 
has always included a multiethnic, cross-cultural character influenced 
by the Carthaginian, Roman, Arab, Islamic, Berber, European, and 
Ottoman civilizations. As the site of the Phoenician city of Carthage, 
and later, as the Africa Province, Tunisia was of strategic significance in 
connecting Africa and Europe during the Roman times and was known 
as the breadbasket of the Roman Empire.



 26916. Tunisia

Tunisia’s economic divide can be readily seen in the marked 
differences between the North and coastal cities when compared with 
the rural and southern parts of the country. The regimes of Bourguiba 
and Ben Ali had heavily invested in infrastructure, education, health, 
and tourism in the main coastal cities of Tunis, Nabeul, Bizerte, Monastir, 
Sousse, and Sfax. By contrast, most of the southern regions of Elkaf, 
Gafsa, Jandouba, Kairouan, Sidi Bouzid, and Mednine, among others, 
still suffer from poor infrastructure, lack of investments, and high rates 
of unemployment. The resentment that arose from this regional divide 
constituted one of the key reasons for the outbreak of the Tunisian 
revolution in the marginalized city of Sidi Bouzid. This regional divide 
is also evident in the distribution of media organizations across the 
country, as both state and private television channels and radio stations, 
in addition to major newspapers, are still primarily based in the wealthy 
coastal cities. 

 Historical Developments

In the modern era, Tunisia was under colonial rule by France from 
1881 until its independence in 1956. Soon after the French invasion, 
the Tunisian Bey (ruler) representing the Ottoman Sultan was 
deposed. As a consequence, the beylic system was replaced after the 
treaty of Bardo and the Convention of Al-Marsa in 1883 by a new 
French authority called the French Resident General. Immediately 
after assuming power, the new governor embarked on changing the 
political, economic, and social order of Tunisia. These measures affected 
all aspects of everyday life including changes in communication and 
culture, which were persistently resisted by the locals. Similar to its 
neighboring country Algeria, the Tunisian anti-colonization movement 
led a long and unremittent struggle for independence. The resistance 
movement gathered momentum especially after dramatic changes in 
the international geopolitical scene after World War II. That momentum 
had been partly aided by the circulation of newspapers and newsletters 
among the activists and emerging educated elite.

During the French colonization, print publishing thrived in both 
the Arabic and French languages. During the French occupation from 
1881 to 1956, there were more than 100 newspapers and periodicals 



270 Arab Media Systems

published in Arabic, in addition to tens of newspapers published in 
French. Newspapers served as significant platforms for the struggle 
against the French occupation (Instance Vérité & Dignité, 2018). 
Prominent newspapers at the time, such as Sawt Attalib Al-Zaytouni, 
Al-Tunisi, Al-Hadirah, Azzahra, Al-Talia’, Sabilurashad, Al-Fajr, Assurour, 
and Al-Dustour, were crucial in sustaining the anti-colonial movement 
and challenging the communication strategy of the occupation power. 
Immediately after taking control of the country, the French colonial 
power confiscated some newspapers, including the Al-Raid Al-Tunisi 
and Al-Tunisi newspapers, among others, and turned them into 
mouthpieces of the colonial administration. In 1911, the French colonial 
power censored every Arabic language newspaper except for one which 
was the official organ of the French colonials. Additionally, as a new 
measure to regulate and control the newspaper market, a Communication 
Control Council was set up after WWII and was headed by a general from 
the colonial council. Part of its mission was to issue new licenses and 
regulatory laws, and control content.

However, the post-independence era was not free of media repression. 
Up to the eve of the 14 January 2011 revolution, Tunisia had been ruled by 
only two presidents: Habib Bourguiba (1956–1987) and Zain El-Abidin 
Ben Ali (1987–2011). Both had led dictatorial regimes and held control 
of every branch of the Tunisian state including the media sector. Both 
eras witnessed dark times as well as instances in which restrictions 
on free speech were slightly loosened (Zran & Ben Messaoud, 2018). 
Soon after the country’s independence, the self-appointed president 
Habib Bourguiba not only prevented pluralism in radio and television 
broadcasting and the press but also monopolized the management and 
decision-making process in key media outlets. On 31 May 1966, the first 
television network began broadcasting and later became the Tunisian 
Radio and Television Corporation. This Tunisian broadcaster emerged 
as an official government body, which did not have the sovereignty of 
public service broadcasting institutions. Senior and middle managers 
were directly appointed by the presidential palace. Leadership positions 
were also allocated on the basis of strict allegiance to the ruling party, 
the Rassemblement Constitutionnel Démocratique or Constitutional 
Democratic Assembly (RCD) (Zran & Ben Messaoud, 2018).



 27116. Tunisia

As for the printed press, Bourguiba allowed, in the early years of 
his rule, the publication of only four newspapers: Al-Amal (in Arabic) 
and L’Action Tunisienne, which both functioned as organs of his political 
party (Free and Constitutional Party), as well as La Press, which was 
the mouthpiece of the government, and its Arabic version Al-Sabah. 
Although the two latter publications were declared as independent, they 
followed strict editorial guidelines set by the Ministry of Interior. Tight 
legislations governing the press and broadcasting first appeared within 
Article 8 of the 1 June 1959 Constitution. The document stipulated that 
freedom of speech and freedom of the press were guaranteed, but the 
specific legislation governing the field of media and communication 
was repressive and arbitrary.

In 1961, the Tunisian and African Press Agency (TAP) was launched. 
For decades, it remained the main and official source of news, focusing 
mainly on the regime and serving its agenda. During this period, the 
propaganda machine employed every possible means of state media 
and communication in order to establish political legitimacy and 
hegemonic influence in the public sphere. Through the Office of State 
Media, established on 31 May 1956, Bourguiba directly monitored and 
controlled all media outlets. In the mid-1960s, Tunisia witnessed further 
setbacks on civil liberties and free speech, which included closing down 
several media outlets and often forcing their owners to leave the country. 
This period coincided with the incarceration of the leaders of the Yousfi 
movement (named after its leader Ahmed ben Yousuf) and banning the 
activity of the Tunisian Communist Party.

Journalism education was yet another component of Bourguiba’s 
regime. With the aim of breeding new generations of journalists, on 
30 December 1967, he inaugurated the first college of journalism in 
the country and the region, the Institut de Presse et des Sciences de 
l’Information (IPSI). The institute served as an incubator for future 
generations of qualified journalists who fed both press and broadcast 
journalism institutions over the years.

Bourguiba dominated the content of daily news bulletins on state 
television and national radio, as well as on official and pro-government 
newspapers. These platforms repeatedly reported on his daily 
presidential engagements such speeches, meetings, and visits to various 
places. Due to this controlled discourse, broadcasting outlets seriously 



272 Arab Media Systems

lacked depth and diversity and were characterized by a top-down 
indoctrinatory style of communication that was well orchestrated by the 
head of state (Hajji, 2004).

During this period, Tunisia witnessed its darkest epoch in media 
censorship and the repression of free speech. Total control of the media 
and self-censorship were the norm. Human rights and political activists 
rarely dared to openly criticize the ruling regimes. Those who crossed 
the line even at small gatherings, seminars, or academic symposia 
were arrested and subsequently given prison sentences. Scores of 
journalists fell victim to Bourguiba and Ben Ali’s media censorship. 
Bashir ben Ahmed, one of the early diplomats who headed the Ministry 
of Information, could not tolerate Bourguiba’s dominant persona and 
founded Jeune Afrique magazine in 1961 after resigning from office. 
After he settled in Paris in 1962, Jeune Afrique continued to operate as a 
significant platform for news and current affairs analysis about Tunisia 
and the African region, attracting not only a large readership among 
the Tunisian diaspora but also among the Tunisian elites back home. It 
remains to this day an influential publication.

Th state’s tight control over media outlets did not change during 
the mandate of Ben Ali (1987–2011). However, a key feature of this era 
was that Ben Ali’s family members became influential in every sphere 
of public life including the media. His political party, RCD, was the tool 
through which the Ben Ali regime managed to infiltrate every media 
institution.

The Ministry of Information and the External Communication 
Agency (ATCE) were two official bodies employed by the Ben Ali regime 
as instruments to control the media (Ben Letaif, 2018). The ATCE was 
in charge of out-of-state propaganda campaigns for the regime. Mainly 
through bribing journalists and media companies, the ATCE generously 
paid writers and PR organizations in Europe and the US to report fake 
economic successes of the regime and falsified claims about stability, 
freedom, and respect for human rights at a time when Tunisia witnessed 
one of the darkest episodes of its modern history. The ATCE, argued Ben 
Letaif (2018), “paid mercenaries and foreign political figures to promote 
the image of Ben Ali in their respective countries” (p. 3).

A further measure employed by the Bourguiba regime and later 
maintained during Ben Ali’s rule was the 1975 Press Code that aimed 



 27316. Tunisia

to censor information and exercise tight control over free speech. The 
“legal deposit” requirement compelled all publishers to submit a copy of 
their publications before distribution. This gatekeeping policy allowed 
regime regulators to censor every form of media content and punish 
every journalist critical of the regime, such as through heavy fines and 
sometimes prison sentences Under such a regime defamation was a 
politically manipulated legislative tool used to accuse and imprison 
political dissidents and independent journalists. Tailor-made court 
sentences for attempting to jeopardize state security and public order 
or causing offence to the head of the state and other government figures 
were always in place (Human Rights Watch, 2005).

Among the notorious cases documented by international human 
rights organizations were those related to the ordeals faced by various 
journalists, political as well as human rights activists. Um Ziyad, a 
Tunisian female journalist, was imprisoned and tortured for a month 
in 2003 after using her blog to highlight problems within the country’s 
education system and calling for proper reform of this sector. Hamadi 
Jebali, former editor of the Al-Fajr newspaper in the 1980s, and later a 
prime minister in the coalition government (2012–2013), was imprisoned 
for over 15 years under Ben Ali’s rule for spearheading a newspaper that 
heavily criticized the regime’s corruption. Because Internet platforms 
posed another challenge for the Ben Ali regime from 2000 onwards, 
systematic blocking of activists’ homepages, Facebook, and YouTube 
was common practice. For over 10 years, the websites of Al-Nahdah 
Net, Al-Kalima, Tunis News, and Al-Bawwaba, among other critical news 
sources, were censored in Tunisia. However, such news sites continued 
to function as thriving platforms for discussions and news reporting 
about Tunisian politics in the diaspora. This struggle for freedom of 
speech among oppositional media, in addition to ongoing political 
changes in the country, has meant that Tunisia has set a benchmark in 
terms of democratic governance and media freedoms for other Arab 
uprising countries 

Political System and Legal Framework

On 23 October 2011, Tunisia witnessed its first free democratic general 
elections that brought Ennahda, an Islamist political party headed by 



274 Arab Media Systems

Rashid Ghannouchi, to power for the first time. Moncef Marzouki, a 
former exiled political activist and founder of the Congress for the 
Republic party was proposed as their preferred presidential candidate. 
As a result, the country announced its first democratically elected 
government after over 60 years of dictatorship. A three-party coalition 
was formed among Ennahda, the secular party Ettakatol, and the 
Congress for the Republic (CPR) which ruled in Tunisia after the 2011 
Constituent Assembly election.

Social and political instability kept mounting due to increasing 
unemployment, economic uncertainties, and shrinking foreign 
investment in the country. Political tension between the troika-led 
government and opposition parties, specifically from the extreme left, 
continued to simmer and took a dangerous turn after the assassination 
of two political activists, Chokri Belaïd in February 2013 and 
Mohammed Brahmi in July 2013. The political deadlock worsened as a 
result of hundreds of strikes organized by the General Labour Union in 
various parts of the country, which led the Ennahda Party to withdraw 
from power and opened the way for a general election. The legislative 
election held on 26 October 2014 and the presidential elections of 23 
November 2014 brought the newly formed Nidaa Tounis (headed by 
Beji Caid Essebsi, a career minister from the Bourguiba era) to power. 
This guaranteed the success of a democratic and peaceful political 
transition and saved the country from falling into the same scenario 
as Egypt, Libya, or Syria which led either to the return of dictatorship 
or civil war. 

The abovementioned challenges have impacted the media scene 
in terms of its operation and development. For instance, tension 
among various political parties has found its way to the front pages of 
newspapers and heated discussion programs on television and radio 
stations. As Tunisia has lived through decades of government media 
control, it will take time for a culture of free speech and free media to 
mature and develop. Nonetheless, this process is gradually taking place 
in Tunisia through the development of public service broadcasting, 
which is empowering independent and community media and 
strengthening the role of independent regulatory bodies. In fact, the 
biggest achievements of the Ennahda-led troika government were 
arguably the writing of the Tunisian constitution and the establishment 



 27516. Tunisia

of the independent council for media, HAICA. The HAICA was set 
up in May 2013 as the new regulatory body for monitoring television 
and radio content, issuing new licenses for both the public and private 
sectors. The establishment of this new independent regulatory body 
was preceded by the dissolution of the Ministry of Information and the 
ATCE, which had been used as the strong arms of the Ben Ali regime in 
controlling information. 

It can be argued that the Tunisian media market has been significantly 
transformed because of the historical shift in the political scene. Its 
unprecedented growth has encompassed not only satellite television, 
but also radio stations, newspapers, and Internet platforms. From 
a handful of media outlets mainly controlled by the former Ben Ali 
regime, dozens of radio stations, television channels, and online news 
platforms, in addition to a plethora of newspapers and magazines, 
have been launched since 2011. The Decree-Law No. 115 (on the Press, 
Printing and Publishing) passed in February 2011 concerns both print 
and electronic media. This new law repealed the 1975 Press Code and 
paved the way for freedom of the press and organization of the market, 
and regulated ownership and control of newspapers and magazines. 
However, unlike the audiovisual market, the printed press is not yet 
under the umbrella of an independent regulatory authority.

Compared with the Ben Ali era, the post-revolutionary period 
witnessed a dramatic expansion of the broadcasting market. Today, 
there are 12 television channels and over 21 radio stations transmitting 
from various parts of the country. These channels and stations are now 
licensed and regulated under Decree-Law No. 116 by the Broadcasting 
Authority, that is, the HAICA. The analogue television market is currently 
dominated by three television channels, Al-Watania 1 (known as Tunis7 
before the revolution) and Al-Watania 2 (known as Tunis21 before the 
revolution), both of which cover almost all of the Tunisian territory, 
while Hannibal TV covers only 45% (Office National de la Télédiffusion, 
2014). The digital market currently includes the abovementioned two 
channels (Al-Watania 1+2), in addition to nine private channels: Hannibal, 
Nessma, Ezzitouna, Attounissia, El-Hiwar Ettounsi, Attessia TV, M Tunisia, 
Tunisna TV, Al-Insen, Telvsa TV, Al-Janoubia, and Carthage+ (Office 
National de la Télédiffusion, 2014). In September 2020, the Press Council 
was set up as a culmination of collaborative efforts between various civil 



276 Arab Media Systems

society organizations. The council functions as an independent, not-
for-profit body that works to establish self-regulation for the media in 
order to protect freedom of the press, and to defend Tunisian citizens’ 
right to obtain quality information. Its key roles are to assist media 
institutions in establishing mechanisms that abide by the ethics of the 
profession, to mediate between the profession and the public, and to 
improve legislation related to the media sector, especially in the written 
and electronic press.

This new environment has significantly widened the scope of free 
speech to a level not experienced before. The global freedom index 
of Freedom House, for instance, rated Tunisia “very high” in terms 
of freedom of expression. Although blasphemy remains illegal, the 
new constitution stipulates that freedom of belief and conscience 
should be guaranteed for all citizens. It also “bans campaigns against 
apostasy and incitement to hatred and violence on religious grounds” 
(Freedom House, 2020). Article 31 states that “Freedom of opinion, 
thought, expression, media and publication shall be guaranteed. 
These freedoms shall not be subject to prior censorship.” Also, Article 
32 confirms that “The state shall guarantee the right to information 
and the right to access information. The state seeks to guarantee the 
right to access to information networks.” As a reflection of the new 
free media environment, television and radio stations now host shows 
and discuss issues that would have been impossible to air before the 
revolution. Talk shows about political reform, corruption, education, 
the role of the police, civil society, human rights, culture, and sports 
have become the digest of scores of channels. This has provided 
a critical space for members of the public to express their views 
regarding the shape of the new democracy in the country. The public 
service network is rapidly adapting to the challenge of finding its role 
in light of the competition from private channels. However, the public 
television network is caught in the middle of ideological tensions. 
These tensions exist partly among a few influential key players from 
various political parties who have infiltrated these media institutions 
and, to some extent, the regulatory body, HAICA, and the National 
Journalism Syndicate. 



 27716. Tunisia

Economy and Ownership Patterns

Ownership and control of Tunisia’s media organizations has also been 
subject to transformations. After decades of total control under the 
Bourguiba and Ben Ali regimes, ownership of television channels, 
radio stations, newspapers, and magazines has taken a dramatic 
turn since January 2011. This boom has brought new players into the 
market, many of whom are state funded, while others are privately 
funded or receive support from external bodies. Although private 
media organizations claim independence, direct links between media 
proprietors and political affiliation are highly visible. Nabil El Karoui, 
founder of Nessma TV, for instance, was also one of the founders of 
the political party Nidaa Tounis, later a founder of Kalb Tounis, and 
eventually a presidential candidate in the elections of October 2019. 
Tahar ben Hassine, the founder of Al-Hiwar Ettounsi, was also one of the 
founders of Nidaa Tounis and an influential member of the previous 
regime of Ben Ali. Larbi Nasra, founder of Hannibal TV, is a key figure 
in the party Voice of Tunisia People. Oussama ben Salem, founder of 
Zitouna TV, is a member of Ennahda, and his father was also one of the 
founders of Ennahda. Mohammed Ayachi Ajroudi, owner of Janoubia 
TV, is a key figure in the Tunisian Movement for Liberty and Dignity. 
Although a few of the abovementioned media owners/founders sold 
their shares before entering politics (namely Oussama ben Salem and 
Tahar ben Hassine) to comply with the HAICA regulations, political 
influence over various channels during election campaigns openly 
continued. Nessma TV was accused by the regulatory body HAICA 
of blatantly promoting the presidential candidate Nabil Karoui and 
his party Kalb Tounis during the legislative elections of September 
2019 and presidential elections of October 2019 (HAICA, 2019). 
According to the same report, Nessma TV dedicated 24 hours and half 
of its airtime during the legislative election campaign to promote Kalb 
Tounis and its leader: six hours were direct propaganda and about 18 
hours were various other political promotions such as advertising the 
humanitarian campaign of Nabil Karoui and his relief organization 
Khalil Tounis. 



278 Arab Media Systems

Technology and Infrastructure

Compared with other African countries, Tunisia has one of the most 
“sophisticated telecommunications and broadband infrastructures 
in North Africa,” according to Lancaster (2020). Mobile and Internet 
technologies were also rated among the highest in the region in terms of 
coverage and penetration. Governance of the Internet has been relaxed 
since 2011 following a liberal turn (de la Ferrière & Vallina-Rodriguez, 
2014). The Telecommunications Act of 2013 put an end to Internet 
censorship and encouraged competition between online platforms. 
Also, the laws supporting e-commerce have boosted online marketing 
and digital business activities. ADSL service is primarily provided by 
Tunis Telecom, a state-owned telecommunications company. Other main 
players in the market include the Qatari-based Ooredoo and Orange 
Tunisie. Both are licensed as fixed-line operators and have launched DSL 
and fiber-to-the-premises (FTTP) services. The Digital Tunisia 2020 
program launched by the government aims to boost Internet connectivity 
and improve service in underserved areas all over the country. 

Tunisia is reasonably developed when it comes to mobile phone 
technology. In 2016, the state issued three licenses to major networks 
in order to provide 4G technology, which enabled faster services and 
telecommunications coverage in every part of the country. These licenses 
came with a commitment from each service provider to reach 98% of the 
country by 2031 (Instance Nationale des Télécommunication, 2016, p. 
37). Looking ahead, the regulatory body has also confirmed that 5G 
licenses are expected to be released in 2021.

These developments in telecommunications technologies have also 
been reflected by Tunisians’ increasing Internet and social media use 
even before the revolution of 2011. In early 2020, Internet users reached 
7.55 million (64% of the population) and active social media users 
constituted 62% of the population (7.3 million). Facebook remains the 
most popular social media platform among Tunisians. The number of 
total users of Facebook reached 6.9 million, which constitutes 75% of 
the population over 13 years of age. Although Twitter is a very popular 
platform in other Arab countries such as those the Gulf region, those 
who prefer this social media platform in Tunisia do not exceed 272,500, 
whereas Snapchat attracts 765,000 users, Instagram 1.9 million (21% 



 27916. Tunisia

of the population), and LinkedIn 1.2 million (14% of the population) 
(Hootsuite, 2020). 

Much has been said about social media networks as platforms for 
promoting social activism and resistance. Facebook and Twitter were 
considered instrumental in the Tunisian uprisings, operating as tools 
with which protesters challenged the brutality and censorship of the Ben 
Ali regime. Although it is hard to measure such influence, it was evident 
that social networks became alternative platforms for news. As argued 
by various studies on the Tunisian uprisings (Castells, 2012; Chomiak, 
2011; Karolak, 2018; Miladi, 2016; Zayani, 2015), thanks to these digital 
platforms, protesters managed to get their voices heard by and stories 
out to the world. Marginalized youth proved that they were not mere 
observers or followers of news but could become shapers of mainstream 
media’s news agenda. Most noteworthy was that they gained influence 
in disrupting the Tunisian regime’s information management and its 
political communication channels both locally and internationally. Ben 
Ali’s External Communications Unit, for instance, faced challenges 
in controlling the barrage of information spreading via social media 
and reaching out to an international audience via satellite television. 
Constant monitoring and partial blocking of Facebook in December 2010 
was the last resort of the failed regime’s attempt at containment and 
control.

The post-revolutionary period in Tunisia has witnessed the growing 
influence of social media platforms. For instance, with reference to the 
Tunisian elections of 26 October 2014, social media, it can be argued, 
assumed an effective watchdog role. For example, the youth-led civil 
society organizations of I-Watch and ATID harnessed social media 
platforms during the presidential and legislative elections of 2019 to 
monitor the election campaigns as well as the voting process. Thus, 
they not only monitored occurrences of possible corruption among 
candidates, but also checked media coverage against any possible 
ideological influences. At the same time, an analysis of the candidates’ 
online activism during that election period revealed that contenders 
learned from the lessons of previous years and understood that social 
media was equally as important as traditional media, especially for 
reaching out to young voters (Miladi, 2016). Activities in the online 
sphere indicated that Facebook and Twitter had become battlegrounds 



280 Arab Media Systems

for ideological fights, which the contestants and their supporters had to 
navigate skillfully. Yet again, Facebook pages became critical platforms 
for a thriving citizen journalism (Zayani, 2015). 

It is evident that social media networks have become indispensable 
tools for communication, news sharing, and political campaigning 
in Tunisia. Whether employed by activists and opposition groups 
or political leaders, such networks have increasingly advanced 
communication and information sharing in various situations, such as 
political or social campaigns.

Challenges 

The media scene in Tunisia has dramatically changed since the 2011 
revolution. A new era of media plurality has not only seen a plethora of 
television channels, radio stations, and newspapers emerge across the 
country, which reflects a diverse political and cultural spectrum, but has 
also freed public broadcasting from government control. However, these 
changes have not come without challenges in terms of media ownership 
and regulation. The road to democracy in Tunisia still seems rough 
given the various obstacles that continue to crop up (Richter, 2017). 
The current government of Hisham Al-Mishishi, which came to power 
in August 2020, still needs to radically improve three main areas: 1) 
sustainability of media’s business model, 2) ideological manipulation, 
and 3) elitist orientation. 

Regarding the issue of sustainability, the print market witnessed the 
closure of hundreds of newspapers and magazines soon after the boom 
in newspapers and the audiovisual media market from 2011 to 2015. By 
2017, the number of printed papers had dropped to 50 after reaching 
250 in the post-revolutionary period. For instance, Akhbar Al-Jumhuriyah 
was suspended on 11 October 2017 after 25 years of operation. The 
broadcasting market has also faced similar challenges. For instance, First 
TV closed down in October 2017 because it was not financially viable. 
Restructuring, however, has been taking place for a few channels such as 
Al-Mutawasit TV and others. 

In respect to manipulation of the media, the growth of the media 
market has meant increased challenges for regulatory bodies and has 
caused genuine concerns regarding the influence of new online media 



 28116. Tunisia

outlets. As such, this post-revolutionary period has also witnessed 
unremitting tensions between influential media enterprises and 
Tunisia’s first democratically elected government. This is partly due 
to the conflicting understanding of the media’s role in a transitional 
democracy and attempts to manipulate the media by rich entrepreneurs 
and ideological lobbies. This raises the question of media independence 
under the liberal consensus of the market (Johnson & Jacobs, 2004). In 
this context, concerns about external influences in the Tunisian media 
market are becoming more prevalent. Many of the challenges faced by 
the media are directly related to external funding, which has been given 
to certain media outlets arguably to promote certain political interests. 

In terms of the issue of elitist orientation, the class base for the 
broadcasting and newspaper markets has remained mostly the same 
even though the state media in Tunisia has dramatically shifted from 
being government-controlled to a public service media and the regime 
change has brought new political players to the forefront of politics in the 
country. The national television broadcaster Al-Watania TV1 can be seen 
as part of a divisive process that was firmly established in the decades of 
dictatorship under Ben Ali and Bourguiba and has continued to shape 
and strengthen its influence after the revolution. In this post-revolutionary 
period, particularly during election campaigns, a large number of media 
outlets are split along ideological and elitist lines rather than adhering to 
professional norms of journalism practice which, at their core, intend to 
serve public interests (Miladi, 2019). Public service media are expected to 
raise awareness about corruption rather than attempt to eliminate it, and 
are required to bring the public’s attention to social problems rather than 
endeavor to force change in society. The power struggle that has surfaced 
during the last few years has revealed how a few ideological and elitist 
groups have attempted to set the agenda for public opinion by using 
media platforms such as television and radio. 

Outlook

Changes to the telecommunications market, although significant, do 
not “change how the elements which constitute the deep state govern 
on a daily basis. Nor does such a change reform the political culture of 
submissiveness and bullying that allows the repressive state apparatus 



282 Arab Media Systems

to coerce cooperation on behalf of ISPs without any independent 
oversight” (de la Ferrière & Vallina-Rodriguez, 2014, p. 652). Applying 
this to the whole media system, one could argue that, during this 
transitional period that Tunisia has been witnessing, the media remain 
a sophisticated space of manipulation and power struggle among the 
emerging power structures in the country. This power struggle is taking 
place primarily in public spaces, although evidence of it can also be 
found on television screens and radio airwaves as well as social media 
networks.

Extensive debates have been taking place across platforms on how 
to consolidate freedom of speech and strong, diverse, and independent 
media. These debates have also discussed the best model for regulating 
the media in Tunisia, and have been supported by various initiatives 
such as the decree-laws and the establishment of HAICA. In spite 
of these achievements, more attention needs to be directed towards 
preventing political influences and overseas infiltration of certain 
media outlets in Tunisia, and setting up a regulatory body for the 
newspaper market. 

Lastly, the future of the broadcasting market looks bright if the 
public service broadcaster Al-Watania Network steps up and adheres 
to its professional standards. The new editorial policy aims to reflect 
a politically, culturally, and economically diverse society. Yet, its news 
values, documented in the revamped editorial guidelines, are yet to 
materialize. Among Tunisians, public service media have been upheld 
as a cornerstone for consolidating a democratic climate in the country’s 
emerging democracy. Tunisia’s transition to democracy cannot happen 
without an ideologically neutral media that will constructively observe 
its role as a watchdog against the corrupt activities of certain politicians 
and influential power elites in society. Academics and media critics have 
stated that, although Al-Watania television network is an important 
public service broadcaster, it needs structural reform in its editorial 
policy, journalism practice, and professionalism standards before it can 
serve this crucial role of watchdog.



 28316. Tunisia

References

Ben Letaief, M. (2018). Freedom of speech in Tunisia: Texts and contexts. MENA 
Media Law. https://www.menamedialaw.org/sites/default/files/library/
material/tunisia_chp_2018.pdf

Castells, M. (2012). Networks of outrage and hope: Social movements in the Internet 
age. Cambridge: Polity Press.

Chomiak, L. (2011). The making of a revolution in Tunisia. Middle East Law and 
Governance, 3(1), 68–83. https://doi.org/10.1163/187633711X591431

De la Ferrière, A. A., & Vallina-Rodriguez, N. (2014). The scissors and the 
magnifying glass: Internet governance in the transitional Tunisian context. 
The Journal of North African Studies, 19(5), 639–55. https://doi.org/10.1080/1
3629387.2014.975662 

Freedom House. (2020). Freedom in the world 2020. https://freedomhouse.org/
country/tunisia/freedom-world/2020 

HAICA (2019, October 10). Report on the major violations in the coverage of 
the legislative electoral campaign by non-licensed TV channels [in Arabic]. 
http://haica.tn/media/%D8%AA%D9%82%D8%B1%D9%8A%D8%B1-
%D8%B9%D8%A7%D9%85.pdf

Hajji, L. (2004). Bourguiba and Islam: Headship and religious leadership [in Arabic]. 
Tunis: Dar Al-Janoub for Publishing.

Hootsuite (2020). Digital 2020: Tunisia. www.hootsuite.com

Human Rights Watch. (2005). False freedom: Online censorship in the Middle East 
and North Africa. https://www.hrw.org/report/2005/11/14/false-freedom/
online-censorship-middle-east-and-north-africa

Instance Nationale des Télécommunications. (2016). Annual report 2016 [in 
Arabic]. http://www.intt.tn/upload/files/RAPPORT%20ANNUEL%20
INT%202016%20AR.pdf 

Instance Vérité & Dignité. (2018, December 19). Publicity and disinformation 
apparatus [in Arabic] [Video file]. YouTube. https://www.youtube.com/
watch?v=0IIi2-MDb1Y

Johnson, K., & Jacobs, S. (2004). Democratization and the rhetoric of rights: 
Contradictions and debate in post-Apartheid South Africa. In F. Nyamnjoh 
& H. Englund (Eds.), Rights and politics of recognition in Africa. (pp. 84–102). 
London: Zed Books.

Karolak, M. (2018). Social media in democratic transitions and consolidations: 
What can we learn from the case of Tunisia? The Journal of North African 
Studies, 25(1), 8–33. 

https://www.menamedialaw.org/sites/default/files/library/material/tunisia_chp_2018.pdf
https://www.menamedialaw.org/sites/default/files/library/material/tunisia_chp_2018.pdf
https://doi.org/10.1163/187633711X591431
https://doi.org/10.1080/13629387.2014.975662
https://doi.org/10.1080/13629387.2014.975662
https://freedomhouse.org/country/tunisia/freedom-world/2020
https://freedomhouse.org/country/tunisia/freedom-world/2020
http://haica.tn/media/%D8%AA%D9%82%D8%B1%D9%8A%D8%B1-%D8%B9%D8%A7%D9%85.pdf
http://haica.tn/media/%D8%AA%D9%82%D8%B1%D9%8A%D8%B1-%D8%B9%D8%A7%D9%85.pdf
http://www.hootsuite.com
https://www.hrw.org/report/2005/11/14/false-freedom/online-censorship-middle-east-and-north-africa
https://www.hrw.org/report/2005/11/14/false-freedom/online-censorship-middle-east-and-north-africa
http://www.intt.tn/upload/files/RAPPORT%20ANNUEL%20INT%202016%20AR.pdf
http://www.intt.tn/upload/files/RAPPORT%20ANNUEL%20INT%202016%20AR.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=0IIi2-MDb1Y
https://www.youtube.com/watch?v=0IIi2-MDb1Y


284 Arab Media Systems

Lancaster, H. (2020). Tunisia–telecoms, mobile and broadband–statistics and 
analyses. BuddeComm. https://www.budde.com.au/Research/Tunisia- 
Telecoms-Mobile-and-Broadband-Statistics-and-Analyses

Miladi, N. (2016). Social media and social change. Digest of the Middle East 
Studies, 25(1), 36–51.

——. (2019). Public Service Broadcasting and the Democratic Transition 
in Tunisia [in Arabic]. In J. Zran & N. Miladi (Eds.), Media & Democratic 
Transition in the Arab World. (pp. 343–68). Tunis: AMCN and Sotumedias.

Office National de la Télédiffusion. (2014). Broadcasting via terrestrial networks [in 
French]. http://www.telediffusion.net.tn/index.php?yoca_caauaca 

Reporters Without Borders. (2010). World freedom index 2010. https://rsf.org/en/
world-press-freedom-index-2010

Richter, C. (2017). Media policy in times of transition: Tunisia’s bumpy 
road to democracy. Publizistik, 62(3), 325–37. https://doi.org/10.1007/
s11616-017-0340-x 

Zayani, M. (2015). Network publics and digital contention. Oxford: Oxford 
University Press.

Zran, J., & Ben Messaoud, M. (2018). Broadcasting public service in the Arab 
World: Rupture and continuity. International Journal of Social Sciences and 
Management, 5(3), 98–112. https://doi.org/10.3126/ijssm.v5i3.20599

https://www.budde.com.au/Research/Tunisia-Telecoms-Mobile-and-Broadband-Statistics-and-Analyses
https://www.budde.com.au/Research/Tunisia-Telecoms-Mobile-and-Broadband-Statistics-and-Analyses
http://www.telediffusion.net.tn/index.php?yoca_caauaca
https://rsf.org/en/world-press-freedom-index-2010
https://rsf.org/en/world-press-freedom-index-2010
https://doi.org/10.1007/s11616-017-0340-x
https://doi.org/10.1007/s11616-017-0340-x
https://doi.org/10.3126/ijssm.v5i3.20599

