


https://www.openbookpublishers.com

©2023 Ian Parker (ed.). Copyright of individual chapters is maintained by the chapter’s 
authors

This work is licensed under an Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 
4.0). This license allows you to share, copy, distribute and transmit the text; to adapt the 
text for non-commercial purposes of the text providing attribution is made to the authors 
(but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work). 
Attribution should include the following information:

Ian Parker (ed.), For Palestine: Essays from the Tom Hurndall Memorial Lecture Group. 
Cambridge, UK: Open Book Publishers, 2023, https://doi.org/10.11647/OBP.0345

Copyright and permissions for the reuse of many of the images included in this 
publication differ from the above. This information is provided in the captions and in the 
list of illustrations. 

Further details about CC BY-NC licenses are available at  
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ 

All external links were active at the time of publication unless otherwise stated and have 
been archived via the Internet Archive Wayback Machine at https://archive.org/web 

Digital material and resources associated with this volume are available at  
https://doi.org/10.11647/OBP.0345#resources 

ISBN Paperback: 978-1-80511-025-5
ISBN Hardback: 978-1-80511-026-2
ISBN Digital (PDF): 978-1-80511-027-9
ISBN Digital ebook (EPUB): 978-1-80511-028-6
ISBN XML: 978-1-80511-030-9
ISBN HTML: 978-1-80511-031-6
DOI: 10.11647/OBP.0345

Front cover image by Tom Hurndall, Figure in front of tank at Rafah, Gaza (April 2003).

Cover design by Jeevanjot Kaur Nagpal.

http://www.openbookpublishers.com
https://doi.org/10.11647/OBP.0345
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
https://archive.org/web
https://doi.org/10.11647/OBP.0345#resources


15. The Crafting of the News: 
The British Media and the Israel-

Palestine Question1

Tim Llewellyn

I want to start by saying two basic things to map out my thesis, if you 
like, about the British media coverage, particularly the broadcasting 
media coverage of the Israel/Palestine question over the past forty years 
or so. The first thing I want to say is that journalism is not a perfect art, a 
perfect form. News editors are faced everyday with myriad stories. They 
have to make instant judgements, important stories fall by the wayside 
and are ignored. Many other things operate to take our interest, which is 
in Palestine and Israel, out of focus for a while. But the main point I want 
to make is that when the story is covered, as it is from time to time now, 
and as it used to be more consistently, it should be covered properly.

And my case is that over the past twenty years now, the BBC 
particularly, but the other broadcast media as well, and to some extent, 
newspapers which had been sympathetic to the Palestinian cause or 
Palestinian legitimate aspirations for equal rights, have not done the job 
properly. As to the BBC, I say this not because I am anti-BBC, and not 
because I’m a resentful ex-employee. I still admire the BBC. And I think 
the institution should remain. But it does not do the Israel/Palestine job 
properly. It listens to the voices of government and it takes into account 
the voices of pressure groups instead of listening to public opinion, 

1	 This is extracted from a talk given online on 13 August 2020, which is available at 
https://balfourproject.org/tim-on-media/.

© 2023 Tim Llewellyn, CC BY-NC 4.0�  https://doi.org/10.11647/OBP.0345.16

https://balfourproject.org/tim-on-media/


230� For Palestine

which as we know, steadily over the past twenty-five years or so, has 
moved away from open support of Israel and taken, especially in Britain 
and in Western Europe, the Palestinian cause seriously.

History

That’s my basic thesis. I want to go back now a little bit into the history 
of this whole affair. In the 1950s and ’60s, the Palestinian identity had 
more or less disappeared from the public discourse outside the world 
of the Palestinian Arabs themselves. The word just was not used. It 
was not an issue. After 1948, unfortunately, the Palestinian Arabs, the 
refugees, the ones still hanging on in Israel, those treated as second- and 
third-rate citizens, were regarded as Arabs, Arab refugees. They were 
not called Palestinians and there was no Palestinian cause as such that 
we heard about in the West. The media coverage of the Middle East in 
those days, in the fifties and the sixties, was very much a coverage of 
Israel against the Arabs. Plucky little Israel fighting off the great hordes 
of the Arab masses, who were, we were led to believe, about to descend 
on plucky little Israel and eliminate it at any moment, if they were given 
half a chance.

This was of course exacerbated by the West’s relationship with 
Gamal Abdel Nasser, the great foe, the great fear in the media and 
in government circles in the West, especially after what happened, 
the Suez crisis, was Arab nationalism. The governments in the West 
chose to see Arab nationalism not as a legitimate enterprise in itself, 
which it obviously was, but as an arm of some kind of global Soviet-
inspired revolution. In the American view, it came under the heading 
of the Eisenhower Doctrine, you were either with us or against us. And 
because Nasser’s Egypt and Syria, and after 1958, Iraq, were countries 
that in their different ways were backing Arab nationalism, the Arabs 
were seen vaguely as troublesome and possibly pro-Soviet.

These are very broad brushstrokes, but that was the way the Western 
media, and the BBC included, tended to see it. In 1956, for instance, 
the Guardian was against the Suez conspiracy between Britain, France 
and Israel to attack Egypt. The Guardian and those who opposed the 
conspiracy, including the Leader of the Opposition, Hugh Gaitskell, 
whose opposition speech was controversially carried by the BBC, chose 



� 23115. The Crafting of the News: The British Media 

to take as the object of criticism the British and the French. Israel very 
largely escaped criticism. As someone who wrote a book about the 
Guardian at the time said, The Guardian was more interested in saving 
Israel from itself than actually criticising Israel. The Guardian, by the 
way, had a long history of involvement with Zionism. CP Scott, the 
legendary editor of the Guardian, the Manchester Guardian, as it then was, 
Manchester being a strong centre of British Jewry, British Jewish art, 
business, industry and influence, was very close to the Zionists. And in 
fact, he was the one who befriended Chaim Weizmann and introduced 
him to the prime minister of the day, Lloyd George. CP Scott played a 
big part in pushing the Zionist case in Britain at a crucial time.

However, that is the broad look of the British coverage of the region 
at the time. No Palestinians, but Arabs, deeply suspect for being 
possibly pro-Soviet. That was really the way in which the coverage was 
delineated. It was very much part of the Cold War attitude. 

Broadly the Palestinians weren’t getting a look in. Palestinian 
nationalism itself, though, was beginning to emerge inside the Middle 
East, in Kuwait. Yasser Arafat had created Fatah in 1959. In 1963 or ‘64, 
the PLO had been created very much under the Egyptian umbrella. 
Yasser Arafat didn’t take it over until the mid-sixties. The seeds of 
Palestinian nationalism were being sewn but they weren’t being shown 
in the media.

Another big problem for the media in those days was in Israel itself, 
and this was true, well after the ‘67 War, when things began to change. 
Most of the operators there, most of the journalists in Israel were 
residents of Israel. Many of them were Jewish Most of them actually 
were Jewish. Many of them were Jewish residents of Israel, if not citizens 
of Israel. The BBC correspondent from 1967 onwards, for another fifteen 
years or so, was an excellent correspondent called Michael Elkins, but 
he was definitely a Zionist. He was a man who had gone to Israel to 
escape persecution in America of allegations that he was a communist. 
His heart was in Israel. His family were in Israel. He believed in Israel. 
He was an excellent reporter on Israel. But like many of his colleagues, 
he did not, even after 1967, spend much time in the West Bank and had 
no great empathy for it. He reported Israel and did it very well. And I 
think this was true of many of the other reporters that the major British 
media relied on.



232� For Palestine

1967 changed everything, of course. In 1967, the Israelis occupied 
the Gaza Strip, East Jerusalem, the West Bank, and the Golan Heights. 
They annexed later on East Jerusalem and the Golan Heights, and they 
still hold onto and threaten to annex most of the West Bank. And of 
course they still occupy Gaza in the sense that they are responsible for 
it, although it’s under a dreadful siege.

The point was, this was in a sense, a terrible mistake for the Israelis 
because when they invaded the West Bank and the Gaza Strip, what they 
did was they brought to the attention of the world a problem which had 
lain fallow since 1948 and the world began to pay attention to the fact 
that there were such things as Palestinians, that there was a Palestinian 
nationalism and that it was a force to be reckoned with.

Now, at first, it didn’t get off the ground very well. I want to give you 
some examples of the way the British media particularly, and the BBC, 
ignored this, or rather, didn’t ignore but slighted this fateful position 
that the Palestinians were in. Reporters started to go to the West Bank 
from Jerusalem and from London. And to give you one example, one 
of my great heroes was a doyen of Middle East reporting in the sixties. 
He had been on the staff of the Guardian but by now he was a freelance. 
His name was Michael Adams. His son is Paul Adams, who now is a 
diplomatic correspondent for the BBC and is himself an expert on the 
area. Michael Adams went to the West Bank in 1968 to have a proper 
look at the way in which the Arabs and the Palestinians were being 
treated. And he didn’t like what he found. Other reporters found the 
same. He wrote three articles for the Guardian. The then editor Alastair 
Hetherington, who himself was very pro-Israeli, but not perhaps as 
much as CP Scott, but certainly in that great Guardian tradition of being 
very much on the side of Israel and Zionism, didn’t like this, that’s to say 
the first three articles, but he printed them.

The Fourth Article

This is quite close to my heart because I had similar trouble with 
this same story thirty years later. This fourth article was about three 
villages in the West Bank, just north of Jerusalem. One of which you’ll 
be familiar with, from the Bible Emwas, which in the Bible was called 
Emmaus. These three villages were obliterated by the Israeli army long 



� 23315. The Crafting of the News: The British Media 

after the fighting stopped. The Israeli reason for this was that they felt 
that the position of these three villages, which was in a position north 
of and overlooking the main highway between Jerusalem and Tel Aviv, 
was militarily suspect. So they kicked the villagers out. They made them 
march to Ramallah about fifteen miles away, and they razed them. They 
flattened the three villages. If you go there now, as I’ve gone there, you 
can still see the ruins under the foliage, but there’s nothing there. These 
villages ceased to exist. The Guardian refused to accept this article. It was 
too much for Alastair Hetherington. Michael Adams then took it to The 
Times. The Times set it in type, as they did in those days, but in the end 
refused to run it. In the end The Sunday Times ran it.

Likewise, the foreign editor of The Times, who I used to know quite 
well, a very mild-mannered man, nearing retirement then in 1968, called 
EC Hodgkin, Teddy Hodgkin, also went to the West Bank and, in his 
erudite way, he was an expert on the Middle East…he’d covered the 
original United Nations General Assembly meeting, which partitioned 
Israel in 1947. Teddy went and wrote an article for The Times, which they 
published, and which was highly critical of the way Israel was behaving 
to the refugees in the West Bank and in East Jerusalem. There was uproar. 
Emanuel Shinwell of the Labour Party, a very famous MP at that time, 
very well thought of, very highly regarded, but an archetypal vitriolic 
Zionist, cursed Teddy Hodgkin, this very mild-mannered Englishman, 
as a vicious antisemite in the Houses of Parliament, a terrible libel of 
course, which Hodgkin was able to do nothing about.

A little later, The Times decided to publish a supplement, which was 
organised and paid for by the Arab League. And it did publish four 
pages within which was an Arab’s explanation of what was happening 
in the Middle East and in the West Bank of the occupied territories. At 
that stage, The Times did publish that supplement. It was paid for. They 
more or less had to. But the editor, William Rees Mogg, father of our 
famous Jacob, decided at the same time that he should write an apology 
in the leader columns for this article, dissociating The Times from it in 
some strange way. He was publishing it, but he didn’t like it, is what he 
wanted to tell the readers. So it was for The Times, but not of The Times. 
And he authorised his correspondent then in Jerusalem to write a piece 
from Israel, which they printed on the front page.



234� For Palestine

So you can see that even after the Israeli occupation, although there 
were murmurs and the beginnings of discussion about the condition of 
the Palestinians on the West Bank, it was a hard job for the journalist.

I want to give you one example of the way the BBC covered the 
story at the time, because like now, whenever the Palestinian question 
came up in the late sixties on programmes like The World at One or 
other current affairs programmes on television, the Israeli point of view 
prevailed. There was the usual predominance of Israeli spokesmen 
over Palestinian spokesmen. There was the usual acceptance of the 
Israeli point of view as being more valid than the Palestinian point of 
view. There was an imbalance, which I maintain has continued almost 
ever since, with a gap, which I shall explain. At that time, Christopher 
Mayhew, a colleague of Michael Adams, a Member of Parliament at that 
stage, had been in the Foreign Office, he’d quit the Foreign Office over 
Suez, he wrote to the BBC Secretariat complaining about the imbalance 
of coverage. This was in 1968. He got this reply from the BBC Head of 
Secretariat. And I think you should read this very carefully because it’s 
indicative of the way the BBC still thinks: 

Journalists doing an honest job in this country have to take account 
of the fact that Israeli or Zionist public relations are conducted with 
a degree of sophistication, which those on the other side have rarely 
matched. An accurate reflection of publicly expressed attitudes on the 
issue may well inevitably reveal at times a preponderance of sympathy 
for the Israeli side.

In other words, said Mayhew and says Tim Llewellyn, the BBC view is 
that it should not concern itself with striking a balance, but reflect the 
greater power of the Israeli lobby.

And it’s interesting, thirty years later, I had a very similar 
conversation, this was in about 2003 or 2004 during the Aqsa Intifada, 
when things were going very badly and the reporting by the BBC had, 
once again, deteriorated. I’m going to read what I wrote not long ago 
about this. I heard a similar view put by a senior BBC news executive 
with responsibility for Middle East coverage. And I was, like Mayhew 
before me, complaining about BBC bias and coverage of the second 
Intifada of 2000 to 2005. I put it to him that if the Palestinian side were 
not coming up with articulate spokesmen in modern studios in easily 
accessible locations like West Jerusalem, London, or New York, it was up 



� 23515. The Crafting of the News: The British Media 

to producers and reporters to dig them out, find ways of representing 
Palestinian representatives, commentators on Palestinian views, and put 
them on the air in the interests of impartiality. The executive’s rejoinder 
to me was in the same vein as the secretariat had replied to Mayhew, 
thirty years earlier. He said that if the BBC reporters and producers and 
editors did that, we would be doing the Palestinians’ job for them.

So, the situation at the end of the 1960s was that the Palestinians 
were beginning to put themselves on the map. They were doing it in 
many different ways, but the reporting of their case was still very tricky 
and still regarded with the greatest suspicion by the organised forces of 
the British media, the BBC particularly.

Of course, the Palestinians had their own difficulties. First of all, one 
way they were putting themselves on the map was in creating enormous 
difficulties in the Middle East itself. There was Black September in Jordan. 
There was the move to Beirut where they started to cause difficulties 
for the Lebanese government, after they’d been thrown out of Jordan, 
bringing their army into Lebanese territory, next door to Israel. And we 
know what came of that.

So the Palestinian image was being put forward, but sometimes in 
a negative way. However things did begin to change on other fronts. 
And I think this is very significant. In the 1970s, a number of different 
things were happening. The Palestinians were becoming recognised 
as a people with a cause, and more and more writers were beginning 
to take up that cause. The mood of the Western world at that stage 
was, especially among younger people, but among many politicians, 
somewhat revolutionary. It was the era of Vietnam. Les évenèments on the 
streets of Paris. There was a movement that said that the Third World, as 
we called it then, had to be heard. There were injustices that outlasted 
the end of colonialism. Colonialism was continuing in a new form. The 
French had only just got out of Algeria, leaving chaos behind them for a 
while. So there was a different mood abroad.

Secondly, the Palestinians themselves, although their name was 
in lights for hijacking, for the dreadful occurrences of the murders in 
Munich in 1972, the attacks across the Israeli border, the Palestinians 
would be making their case diplomatically. In 1973, the Arab States 
nominated the PLO and Yasser Arafat as the representative of the 



236� For Palestine

Palestinian cause, which was a massive step forward because many of 
the Arab States were deeply suspicious of Yasser Arafat.

In 1974 in November, Yasser Arafat addressed the United Nations 
General Assembly. He made his famous ‘gun and the olive branch’ 
speech, in which he said that if he was accepted diplomatically, if the 
world looked on the Palestinians with grace and favour, he would reply 
by being a diplomat himself. And we started to hear the first murmurs 
of the idea of a two-state solution. Of course, this was rejected by Israel, 
but the European powers were beginning to listen.

In 1973, Egypt attacked across the Suez Canal, into the occupied 
Sinai Peninsula and pushed the Israelis back. It looked like a defeat at 
first. The Israelis came back but the Arabs proved that they were a force 
to be reckoned with. Later on, in those seventies, there was the Camp 
David Peace Agreement, when Israel signed a peace treaty with Egypt. 
This was not actually good news for the Palestinians, but it all helped to 
change the mood.

And the reason I’m talking about this is that during that period, 
interestingly, the BBC’s attitude — and this was about the time I joined 
them, as the mood of the politicians began to take into account the 
Palestinians — towards the reporting began to change.

When I arrived in the Middle East in 1974, I was able to report without 
fear or favour from the Arab side about what the Israelis were doing. I 
remember one of the first stories I ever wrote was about how the Israelis 
had blown up the Syrian town of Kuneitra, on the Golan Heights. The 
story they were putting out was that Kuneitra had been destroyed by 
shelling, but it was obvious when we went into there, in spring of 1974, 
this is after the October War in 1973, that the place had been blown up 
as the Israelis left, and this proved to be true, and the UN confirmed it. 
That story was used without fear of favour.

Changing Mood

The mood was changing in the media. The Palestinian case was to be 
accepted. But at the same time, suspicions of what Israel were doing 
were growing and the old full-hearted support for Israel was dropping. 
So you see here, I’m showing parallel lines: as the government shifts, so 
does the BBC, and so do many of the other elements of the media.



� 23715. The Crafting of the News: The British Media 

We come to the fact that also at that time, the nature of the press corps 
in that area was changing. From the seventies onwards, and particularly 
as the 1980s approached, the newspapers and the BBC started to change 
their personnel. A whole new generation of younger reporters was 
beginning to emerge, both in Beirut, where the reporters like myself 
mixed with the Palestinians, civilian and PLO. We didn’t always get 
on terribly well with the PLO. They were quite rightly suspicious of 
anything Western, but we understood what was going on. We heard the 
Palestinian side of the story, and we were able to write our stories in a 
much more sensitive way about why the Palestinians were behaving the 
way they did and why they wanted their rights.

At the same time, in Israel, the newspapers and the BBC were 
beginning to get worried about the fact that so many of their reporters 
there were actually Jewish and Zionist, were supportive of Israel, were 
residents of Israel. And over the years, the foreign media gradually 
moved in excellent reporters from outside. Sometimes they were Jewish, 
sometimes they were not, but they were outsiders. They were people 
coming from Britain, from France, from Scandinavia, from Germany, 
from the United States, and people who took a different view of Israel, 
people who had a more objective view of Israel.

This made an enormous change. In the early eighties, people like Ian 
Black of the Guardian, a superb reporter who speaks Arabic and Hebrew, 
made a tremendous difference to the way the West Bank and the whole 
Israel/Palestine issue was being reported. And so we see gradually that 
under this kind of umbrella of overall British government approval, and 
of course the same is true with other European governments, to a certain 
extent, the French particularly, not so much perhaps the Germans, but 
the reporting became more balanced. 

One big event, which is probably largely forgotten now, which 
helped this process was that the EEC — that’s the European Economic 
Community, which had nine members, of which the United Kingdom 
was one — made its famous Venice Declaration in 1980, in which it more 
or less recognised the Palestine Liberation Organisation, which was a big 
step at that time. And in a sense, in a sideways way, was critical of the 
Camp David Agreement, in which Israel had made peace with Egypt, 
without mentioning really in any significant way, the Palestinians, and 



238� For Palestine

left the rest of the Arab world in the lurch, emphasised the fact that the 
Palestinian question had to be looked at.

And so we have over that period between, I would say, 1974 and 
the Oslo Agreement, a growing feeling in government circles and in 
the West in general, less so in the United States, of course, who paid 
some lip service to this, but the Israeli lobby held on strong there. But 
certainly, as regards British journalists, the movement was in tandem 
with government thinking. Even under Mrs. Thatcher, junior ministers, 
like William Waldegrave and David Mellor, very different people who 
used to come out to the West Bank — I met them there — were very 
critical, openly critical of Israel, as indeed was Robin Cook ten years 
later, under Tony Blair. It would never happen now. But the mood was 
changing.

At the same time, the Israelis were making fantastic mistakes. Let’s 
just take a couple of them. People were becoming aware of Israel’s 
aggression in Lebanon, and the fact that in 1978, Israel had actually 
occupied the South of Lebanon. People talk as if Israel started to occupy 
it in 1982, but it didn’t. It started in 1978. That started to arouse problems. 
Many more press people came out because there was a UN force there, 
Irish journalists, Norwegian journalists came out. All sorts of people 
who would not normally have gone to the Middle East were attracted 
because of the presence of their countries’ soldiers on that tense border 
between Israel and Lebanon. And not surprisingly, because of the 
aggressive tactics of the Israelis, these reporters began to find out that 
the Palestinians and the Lebanese and the South were actually human 
beings, were oppressed, were having great difficulties under the Israeli 
thumb, and that the Israelis did not play cricket, to say the least.

So the mood started to shift yet again, but the biggest fundamental 
mistake the Israelis made was their invasion of Lebanon in 1982, which 
ended alas in that massacre, which I covered, which I was the first to get 
the news out about for the BBC, the Sabra-Shatila massacre. The Israelis 
did not carry out that massacre, but they allowed it to happen. It could 
not have happened without them. That, on top of a whole summer of 
Israeli bombing of civilian targets in Lebanon, of the Lebanese and the 
Palestinians and the ultimate invasion of Beirut itself, the massacre and 
the long and bloody and tedious withdrawal of Israeli soldiers back 
down through to the South, which they hung on to for another eighteen 



� 23915. The Crafting of the News: The British Media 

years, cast the Israelis in a terribly bad light, and they did not handle it 
well. They came in for enormous criticism at home as well.

Now I was covering the Middle East at that time. So were my 
colleagues, many fine reporters like David Hirst at the Guardian, Robert 
Fisk of The Times… The Washington Post reporters won a Pulitzer Prize 
for their reporting on Sabra-Shatila. We can see how Israel was really 
under the media gun. Things weren’t perfect, don’t get me wrong. 
Israel’s support in America remained strong and it still remained strong, 
but somewhat subdued, in Britain.

I remember coming back after Sabra-Shatila, and my stories had run 
without any demur, there was no question. And so it went throughout 
the 1980s. You start to see the pattern.

What changed though — and there’s a lot more detail to this, which 
you can ask me about — what really changed I think was in 2000, the 
mood in the British government changed. Tony Blair was a strong 
supporter of Israel. Gordon Brown was a strong supporter of Israel. The 
attacks on the Twin Towers cast a great shadow over the Arab and the 
Muslim world, for all the wrong reasons, but it did. The Second Intifada, 
which was a violent Intifada on both sides, was very badly reported. 
The BBC hedged its bets, it made terrible mistakes in its reporting. The 
reporting of that Second Intifada, well, I thought was disgraceful and 
I said so publicly. It was terribly unbalanced. The language used to 
describe the way Palestinians behaved and the way Israelis behaved was 
very different.

I’ll just give you one example. Just before the Intifada started, there 
was an attack on Israeli Palestinians inside Israel itself. In October 2000, 
Israelis in a mob stabbed two Palestinian Israelis to death south of Tel 
Aviv. In subsequent violence, thirteen Israeli Palestinians were reported 
killed. The BBC and ITV reporting was muted. After these attacks, two 
Israelis held prisoner in a Palestinian police station in Ramallah were 
killed by a crowd of Palestinians who thought they were undercover 
agents. Now the language used to describe them was extraordinary. 
They were ‘killers’. There was ‘rage in their faces’. The descriptions of 
these acts were much more colourful and vivid than they were about 
the killers of the Arabs inside Israel. There was a terrible imbalance in 
the way cause and effect were described. Israelis were always retaliating 
for Palestinian attacks. And that’s something that still holds true today.



240� For Palestine

In 2001, the Israelis assassinated a Palestinian leader of the PFLP, 
firing a rocket through his office window in Ramallah. A month or 
so later, in a hotel in East Jerusalem, the PFLP assassinated the Israeli 
tourism minister, shooting him dead inside a hotel inside the West 
Bank. Now, when that happened, I recall the reporting of the death of 
the Israeli minister, who was a hardliner, made no mention of the fact 
that this was an answer to a murder of a Palestinian in the weeks before. 
And continually we found that there is what I call a spurious imbalance, 
a spurious equivalence in the way the two sides were reported.

The Palestinian-Israeli conflict is described as a war, it takes on 
warlike terms. One side against the other side, as if there were two equal 
sides involved in all this.

That’s been the nature of the reporting, I think ever since the 
beginning of 2000 and the Second Intifada. The Israelis regained their 
strength, their power over the media. And what we’ve seen in the past 
few years, unfortunately, with all the protest against this, the board of 
governors at the BBC reported in favour of these criticisms of the BBC 
and other broadcast media in 2006. But it did no good. The BBC took 
absolutely no notice of it. In fact, they got worse, and we see to this day 
that the reporting is still either missing completely or biased against the 
Palestinians.

I’ll give you one example. I want to read to you from an interview, 
and this is typical, which John Humphrys did with a BBC correspondent 
in Jerusalem after there had been attacks in Jerusalem against settlers 
and other Israelis. This is how Humphrys began his conversation with 
this correspondent. Humphrys speaking, ‘yet another attack on Israelis 
last night, this time an Arab man with a gun and a knife killed a soldier 
and wounded ten people. Our Middle East correspondent is (I’ll leave 
his name out to save his face). The number is mounting. Isn’t it? The 
number is about fifty now, isn’t it?’

Not only does Humphrys’s introduction make it sound as though 
only Israelis are being attacked. He implies that the fifty who’d been 
killed since the beginning were all Israelis. The correspondent doesn’t 
correct him. He says, ‘yes, we think around fifty, over the course of 
the last month or so, John.’ In fact of the fifty dead, all but eight were 
Palestinians.



� 24115. The Crafting of the News: The British Media 

So you see this tremendous imbalance of cause and effect, of who’s 
doing what to whom, and the lack of explanation why. That same 
correspondent I heard recently, after more attacks in Jerusalem, was 
asked why these young Arab men, Palestinian men were carrying 
out these attacks. He had no answer. He said he didn’t know. That is 
quite pathetic. Without, in any way, excusing these attacks on Israelis, 
on settlers, there is an explanation and he could have found it out by 
ringing up any of a dozen easily accessible Israeli and Palestinian social 
workers, sociologists, commentators, and experts inside East Jerusalem 
within a few minutes.

Antisemitism

So there’s a lackadaisical air about the BBC reporting, but it is I think, 
deliberate, that they would rather not explain things and they would 
rather avoid the wrath of the Israeli lobby. And then one of the big things 
that’s made all this worse over the past decade or so is the virulence now 
with which the friends of Israel and Israel itself are pursuing the idea of 
antisemitism, so that any criticism of Israel is antisemitic.

This is sticking. This is serious. Nobody at the BBC, no executive, no 
producer, no editor, no reporter, no one sitting at their desk likes to be 
called an antisemite, whatever the truth of the accusation. Most of them 
have no more clue about how to handle this than Jeremy Corbyn and his 
friends were able to handle the assault on them. This has been a very 
significant move.

At the same time, our government shows no signs of shifting its view 
of doing anything about the current threats against the Palestinians, 
their situation, the threat of annexation, the movement of the American 
embassy to Jerusalem and so on.

So in that atmosphere, what the BBC does now, I think, is to avoid 
the issue if it can. The Guardian, it was said, was very glad in 2005, when 
the Iraq War took place and took the focus away from Palestine and 
therefore took away a lot of the pressure, which it had been getting for 
its reporting of the Second Intifada.

I think what we’ve seen in the past few years is the Arab Awakening, 
the civil war in Syria, the dreadful after-effects of the war in Iraq, and 
now of course we have domestic issues like Brexit, and then COVID-19, 



242� For Palestine

and these have been a great relief for the BBC, a reason to ignore the 
Palestinian question. I don’t blame the reporters so much in this, as 
I blame the system. The reporters report in the way they know they 
will get on the air. That is to say they will report the way I’ve been 
describing, which is to continue the spurious equivalence, pretending 
that the talk about one side and the other is a way of getting at the 
truth.

I’m going to leave it there because I think I spent far too much time 
on the background, but I think I’ve made the essential point. The BBC 
especially shifts with the government thinking, and the effectiveness of 
the friends of Israel and their supporters is crucial in this, and allegations 
of antisemitism are as crucial as anything.

Media

Well, I think my own feeling is of course online. If you read online 
websites like Middle East Eye, Electronic Intifada, Middle East Monitor, 
Mondoweiss, you’ll find fair reporting of not just the situation on the 
ground in Palestine, but also the background to it and the lobbies and 
the various pressures, et cetera, et cetera.

As to the mainstream media. I don’t think anybody in Britain is doing 
a good job with them. And frankly, the Guardian did for many years, 
the Guardian was at the forefront. Even when the BBC was good, the 
Guardian was always even more on the ball. And the Guardian remained 
on the ball in the 2000s, long after the BBC had given up the ghost 
completely and was reporting it as a kind of table tennis match between 
Israel and the Palestinians. The only channel I watch now is Al Jazeera. 
But other people may watch others.

I mention these because I think they’re reliable. I’ve been in 
journalism now for, I dread to say it, more than sixty years. And I 
think I know what is authentic and what isn’t. I’ve been following 
the terrible events in Beirut and Al Jazeera has done a brilliant job. 
None of these spurious allegations about nuclear missiles are being 
reported, or taken seriously, as they shouldn’t be, but the reporting on 
the background is very good.

I think the British government has an influence, not so much 
directly. I don’t think anybody rings up from Number 10 to some 

https://www.middleeasteye.net/
https://electronicintifada.net/
https://www.middleeastmonitor.com/
https://mondoweiss.net/


� 24315. The Crafting of the News: The British Media 

sort of commissar at the BBC or ITV or Sky and tells them the menu 
for the day. But I think that these broadcasters, especially the BBC, 
which is very vulnerable, look at what happened in 2005 when they 
lost the director general and the chairman in one fell swoop over their 
reporting of Iraq, after their critical reporting of the dodgy dossier. 
That was another great setback for the BBC. However, to answer the 
question, I think that the BBC watches the government very closely, 
but certainly not MI6 or the Foreign Office. The Foreign Office itself 
has lost a lot of its power, a lot of its weight, unfortunately. And if you 
go to the Foreign Office for a briefing about Palestine, you probably get 
a very sympathetic version of the Palestinians and what’s happening. 
So I would say the answer briefly is that neither of those institutions 
are really what matter.

This business of the way the Palestinian question has been ignored 
and is being ignored now is very important. And especially in view of 
the concentration, quite rightly so, that we’ve had recently on Black 
Lives Matter and Britain’s past colonial excesses. Now it seems to me 
that it’s not at all rare on the BBC or on ITV or on Channel Four to see 
factual and fictional pieces about the horrors of the British experience, 
the Indian experience of the British Raj, the Amritsar Massacre, the 
Bengal Famine, the terrible effects of Partition. They’re constantly on 
our screens, we are very conscious of our dreadful colonial heritage as 
regards India and Africa.

And now with Black Lives Matter, quite rightly, we’re examining 
our whole relationship with black British people. The Windrush affair 
has brought it into the forefront. And all these things are quite valid. 
The Balfour Project is very aware of this, and that’s why we asked our 
last speaker, Sarah Helm, to touch on this. Because despite all this soul-
searching about the British Empire, the one legacy of the British Empire 
which still hangs on to the great detriment of the people there and us 
all, and I reckon eventually to Israel itself, is the Balfour Declaration and 
its consequences. We made Israel. There’s no question about it. Israel 
would not have happened without British interference, British takeover 
of Palestine, the finagling of the Mandate and all the rest of it. And the 
savage putdown of the Palestinian rebellion in 1936.



244� For Palestine

Conclusions

Keep complaining at the end of every BBC programme, radio or any 
other media outlet. Who wrote it? Who produced it? Take the names, 
write to them directly, write to the complaint system. Follow the rules. 
They are onerous, and the chances are as ever, and as I found my cost, 
you’ll get the run-around. Your complaints will be disagreed with rather 
than fundamentally challenged. And it’s a depressing experience, but it 
has to be kept up. Because if you don’t challenge, if you don’t keep at it, 
nothing will ever happen. It’s a depressing prospect, but I’m afraid, that 
is the way: to keep at the BBC, to keep at your MP. The BBC represents 
you, not the government, not Israel. The BBC is actually listening to 
Israel instead of listening to the British people. That’s what you have to 
remember, and that is outrageous.

Fig. 18  Tom Hurndall, Memorial to Rachel Corrie at the Rafah border, April 2003. 
All rights reserved.


